View Single Post
Sitat av BikkBokk Vis innlegg
Hei. Som de fleste i dag vet jeg hvordan man bruker en datamaskin men har relativt lite greie på hvordan den fungerer.
Vis hele sitatet...
Linux er ikke som windows så alt man gjorde før fungerer ikke nødvendigvis på samme måte. Nettlesere, film, musikk, bilder er ganske likt i de store men det er fremdeles ett helt nytt OS med helt andre måter å gjøre ting på. Det viktigste er å ikke ha dårlig tid og ta en ny ting av gangen.

Sitat av BikkBokk Vis innlegg
Jeg er noe paranoid når det gjelder faren for å få virus på maskinen og for å bli hacket og
andre ting. Jeg har ikke snøring på hvordan slike ting foregår
Vis hele sitatet...
En av de store fordelene med linux er at man ikke trenger å tenke for mye på virus og hackere. Selvfølgelig kan alt som kjører kode bli hacket men hvis windows er laget av strå er linux laget av mur.

Sitat av BikkBokk Vis innlegg
fordi jeg bruker datamaskinen mye til spilling.
Til sommeren drar jeg utenlands og studerer, og da sier jeg nok farvel til
mine tidsoppslukende spill. Jeg vurderer da å benytte et linux-opperativsystem.
Vis hele sitatet...
Spill er den store debatten med linux om dagen. Steam kjører på linux dog uten alle spillene i stallen. Hele linux spill debatten er en kortstokk kastet i luften og ingen vet helt hvor alt vil lande. Men hvis du ikke skal spille eller bruke store titler til redigering som photoshop eller "hva enn video program", så vil linux være ett bra valg

Sitat av BikkBokk Vis innlegg
Prinsippet med linux er vist at jeg kan laste ned et opperativsystem, og så gjøre
hvilke endringer jeg vil på det, slik det passer meg. Da virker Linux for meg som noe
jeg bør overlate til de det i utganspunktet er opprettet for, nemelig de som HAR greie
på hvordan programmer fungerer sammen i en datamaskin.
Vis hele sitatet...
Jeg har like lite peiling på programmering som deg men det finnes mange som ser over koden til linux og open source programmer. Du vil høre langt mer om dette nå når snowden har lekket sitt. Og open source vil bli ett bastant poeng i fremtiden, og en av de mange tingene som trakk meg mot linux.

Sitat av BikkBokk Vis innlegg
Jeg har oppfattet det som at Linux ofte ikke fungerer sammen med andre maskinvarer eller sammen med mange programmvarer, fordi det ikke finnes noe sånt som en standard for Linux-opperativsystemer, hvilket resulterer i at et opperativsystem fra linux gjerne ikke støttes av f.eks. en printer eller en programvare man ønsker å instalere
på datamaskinen.
Vis hele sitatet...
Viser seg at støtte for hardware i linux kernelen er overlegen den driver jakten som MS sparker deg ut i. Nå, hvis du har gammel maskinvare vil noe som fungerer være en drøm men hvis du er uheldig være ett mareritt hvor du spør fremmede om kommandoer til å kjøre i ett terminal vindu. Det kan skje, men hvis du følger veiledning fra den offisielle hjelpekanalen til din distro på irc (gammalt chat program, fremdeles i stor bruk), vil du ikke på noen måte få noe som ikke hjelper deg. Jeg har mye tid i hjelpe kanaler og vi tillater ikke noe tull, og det er mange som ser på.

Sitat av BikkBokk Vis innlegg
Jeg skal jo også studere, og trenger da en programvare tilsvarende "Office" fra microsoft.
Jeg har skjønt det som at de fleste opperativsystemer jeg kan laste ned fra Linux, har en
slik programmvare, men kan jeg da åpne office-dokumenter, og kan andre med "office"
åpne mine dokumenter?
Vis hele sitatet...
Det er ikke noe jeg bruker eller bryr meg om. Jeg ville laget en egen tråd om akkurat det og sett hva svar du får.

Hva distro. Jeg ville gått for linux mint eller en annen ubuntu derative. Men det akkurat er ett spørsmål jeg er sikker på finnes på forumet. Alle spør om hva distro de bør gå for hele tiden.