View Single Post
Som tips til de som leter etter en bra router som erstatning til Altibox sin kan jeg på det varmeste anbefale merket Routerboard/MikroTik.

Har *ALT* av støtte, masse kraft og lav pris. Bruker forskjellige routerboards rundt omkring i huset til AP's og GW.

For å få en demo av operativsystemet (RouterOS), gå inn her: link last ned winbox og koble til demo.mt.lv med bruker "demo", intet passord.

Langt bedre løsning enn å la en PC med pfsense stå å surre, mest sannsynlig mer stabilt også med mindre man bruker en skikkelig server. CPU/RAM ligger på 10-20% med full belastning (2 HD kanaler og 40/40mbit).

Personlig bruker jeg RB2011UiAS-RM som gateway, og 3 x RB951G-2HnD til WiFi rundt om i hus og sokkel. Bruker også gateway som L2TP/IPSec og PPTP VPN server (har ikke testet om TV Overalt vil fungere over VPN da appen nekter å koble til om du kun er koblet på mobilnett, mulig det vil fungere fra andre WiFi / Tether).

RB2011 kommer i mange forskjellige varianter, den jeg bruker er rackmontert uten wifi link, da jeg har et rackskap i kjelleren med patchepanel osv.

For de som ønsker seg en "desktop" versjon med wifi kan RB2011UiAS-2HnD-IN vurderes. link

Begge koster ca. 716 NOK på ebay og har 5xGigabit (bruker til LAN), 5xFastEthernet (IPTV og VoIP) samt mulighet til å plugge inn SFP modul. Jeg har ikke prøvd å få tak i en modul for å erstatte mediekonverteren enda.

RB951G-2HnD er en billigere modell. Koster ca 450 og har mer enn nok kraft til IPTV + 100/100mbit link

Det eneste som gjenstår nå er å få tak i passordet til ip-telefonen slik at jeg kan fjerne routeren fra Altibox helt (den står å surrer på innsiden av nettverket kun for VoIP).

Enkleste måte å få tak i routerboards er Ebay. Om noen trenger hjelp til oppsett er det bare å sende en PM