View Single Post
Sitat av BikkBokk Vis innlegg
Jeg bruker i dag Windows 7, ganske enkelt
fordi jeg er vandt til det, og fordi jeg bruker datamaskinen mye til spilling.
Vis hele sitatet...
Du kan spille en del på Linux og, bla Steam og enkelte spill kjøres direkte uten problemer, mens andre må kjøres gjennom Wine. Se hvilke spill som støttes her: http://appdb.winehq.org/

Sitat av BikkBokk Vis innlegg
Til sommeren drar jeg utenlands og studerer, og da sier jeg nok farvel til
mine tidsoppslukende spill. Jeg vurderer da å benytte et linux-opperativsystem.
Muligens da "Ubuntu"..?
Vis hele sitatet...
Prøv Linux Mint, det er basert på Ubuntu men har et mer normalt utseende. I tillegg er ting som skjermkort og printerdrivere med fra fabrikk, så du slipper å plages unødvendig.

Sitat av BikkBokk Vis innlegg
Prinsippet med linux er vist at jeg kan laste ned et opperativsystem, og så gjøre hvilke endringer jeg vil på det, slik det passer meg. Da virker Linux for meg som noejeg bør overlate til de det i utganspunktet er opprettet for, nemelig de som HAR greiepå hvordan programmer fungerer sammen i en datamaskin. Jeg har oppfattet det som
at Linux ofte ikke fungerer sammen med andre maskinvarer eller sammen med mange programmvarer, fordi det ikke finnes noe sånt som en standard for Linux-opperativsystemer, hvilket resulterer i at et opperativsystem fra linux gjerne ikke støttes av f.eks. en printer eller en programvare man ønsker å instalere på datamaskinen. Man kan muligens få Linux til å fungere med alt mulig om man vet hva man driver med, men hva med noe IT-inkompetente personer som meg selv?
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke gjort noen endringer på Mint-installasjonene jeg kjører. Endringer er valgfritt men overhodet ikke nødvendig.

Sitat av BikkBokk Vis innlegg
Jeg skal jo også studere, og trenger da en programvare tilsvarende "Office" fra microsoft. Jeg har skjønt det som at de fleste opperativsystemer jeg kan laste ned fra Linux, har en slik programmvare, men kan jeg da åpne office-dokumenter, og kan andre med "office" åpne mine dokumenter?
Vis hele sitatet...
Libre Office finnes til både Windows og Linux, normalt leverer du vel inn skoleoppgaver i pdf..? Men du kan også eksportere til mange andre formater, som Microsoft office.

Sitat av BikkBokk Vis innlegg
Jeg ønsker altså et mest mulig sikkert, stabilt, og raskt opperativsystem, som er noe brukervennelig, og som lar meg behandle programmvarer som er nødvendige for studier hvor de som bedømmer mitt arbeid antagelig bruker Office-programmer (dvs. jeg må kunne åpne office-dokumenter, og de som har office må kunne åpne mine dokkumenter).Jeg tenker at det står mellom et Linux alternativ eller Windows XP.
Vis hele sitatet...
Windows XP bør du uansett ikke vurdere, det er utdatert.


Prøv Linux, som du sier så er det gratis, så du har ikke så mye å tape
Sist endret av norboost; 2. januar 2014 kl. 13:01.