View Single Post
Fra en som har bodd, jobbet og studert i Australia de siste fire årene;
Jeg anbefaler deg å vente til du fullfører videregående. Det åpner dører i forbindelse med studier, og kan potensielt gi deg uendelig opphold så lenge du studerer. Etter tre-fire år finnes det smutthull som åpner for at du kan få et såkalt "permanent residentship".

Å komme til Australia uten oppholdstilattelse kan du bare glemme. De kaster deg på huet og ræva ut, og de er like strenge med papirene som de viser på tv. Blir du i landet utover hva papirene tillater deg, vil du bli tatt ved første politikontroll. Du kan også vente deg en fin bot på veien ut av landet. Du vil også slite med bankinstansene i landet.

Hvis du mot alt fornuft ikke klarer å ordne opp i skole og tidsklemmer, kan du alltids ordne working-holiday visa, slik Gatsby linket til. Denne varer for et år, men du får den kun en gang i livet. En annen mulighet er å jobbe på bondegård ute i bushen i opptil tre måneder. Oppholdet sikrer deg et år til i Australia, altså to år til sammen.

Utover det er det enkelt å få tak i jobb, samt at backpacker-kulturen ofte har kontakt med enkle arbeidsplasser. Du må være obs på at lønningen gjerne ligger nede på 60-70kr timen. Om du skulle ta sjansen anbefaler jeg deg å starte i Sydney, jobbe opp litt kapital før du beveger deg nordover oppover kysten. 100k er ikke fryktelig mye penger, og lar deg kanskje leve komfortabelt i 6-7 måneder. Det er dyrt å leie og bo, og jeg anbefaler sterk å lage et solid budsjett. Prisene her nede ligger ikke langt unna de norske. Du kan bruke www.gumtree.com.au som en veileder i forbindelse med priser på hostell og leiligheter.

Å reise gir deg mye erfaring, men jeg vil anbefale deg å fullføre skolen. Du kommer ikke til å angre på det.