View Single Post
Sitat av Marken Vis innlegg
Det du sier om diversifisering er dessverre direkte feil. Dette er den beste måten å eliminere risiko på, og du må også huske at du har ikke tapt noe før du "casher ut". Jeg vet ikke av noen profesjonell investor som ikke tenker på diversifisering av porteføljen. Videre spør du hvordan en forvalter kan ha kontroll på fondene til 500 personer til enhver tid. Hele poenget med fond er at midlene til disse 500 personene samles og blir til ett fond. Én av fordelene med dette er nettopp at innskutt kapital kan diversifiseres for å redusere risiko. Det eneste forvalteren trenger å holde styr på er hvor stor andel hver av disse 500 personene eier.

En god investor tenker langsiktig, og lar fondet vokse over tid. Idéelt sett har du et perspektiv på 5-10 år (gjerne lengre) på et aksjefond for å ri over konjunkturene i markedet. Det er også en fordel å ha regelmessige innskudd, f.eks månedlig, for å spre innskuddet over nevnte konjunktur og dermed redusere risiko.

Det som man dog alltid må sjekke er forvaltningshonoraret på hvert enkelt fond da dette som oftest er en prosentandel som vil spise av din årlige avkastning i fondet.
Vis hele sitatet...
Men da har jo ikke forvalteren noen som helst styring på hva som skjer i firmaene det investeres i?

Er ikke det en forvalters\investors jobb å prøve å forutse hva som skjer med et firma, sånn at man videre kan forutse når prosenten øker og man burde sette inn penger? Lære om interne rutiner, nyansettelser, folk som mister jobben, nye avtaler osv.?

Ta det rolig, jeg vet det ikke er mulig å forutse 100%, men bruker man all sin tid på det så kan man forutse -litt- ?

Er ikke dette en læringskurve?

Jeg trodde også det var slik at jo lenger man hadde pengene stående i fond\aksjer, jo større er sjansen for at man mister alt i et eventuelt kræsj?

Man setter seg ikke inn i en bil og kjører på E6 med bind for øynene, på autopilot? Det er ikke sånn vi blir flinke til å kjøre bil.
Sist endret av Taurean; 20. desember 2013 kl. 03:55.