View Single Post
Sitat av Susanna Vis innlegg
Jeg tror et av de største problemene for norske barn og ungdommer er at de er for vant til lettvint og rask underholdning, og at de ikke har utholdenheten som skal til for å bli gode i matte. Det må litt blod, svette og tårer til for å bli skikkelig god, og innsatsen er nok dessverre laber for veldig mange.

http://www.nrk.no/norge/orker-ikke-j...tte-1.11394480
Vis hele sitatet...
Sier meg dønn enig. Den forbanna skole-PCen jeg og mine klassekamerater fikk i førsteklasse VGS gjorde at de to første årene holdt på å gå straka vegen i dass, jeg var heldig som hadde strengere foreldre og såpass selvinnsikt at jeg klarte å ta meg selv tilbake på slutten av skoleåret sånn at karakterene ikke ble CP. Tredje gikk heldigvis bedre.

Problemene er egentlig relativt enkelte - og jeg nevner de jeg synes også plager meg som univesitetsstudent; 1) den JÆVLA facebooken, 2) mangel på strenge lærere med autoritet i vgs og tilsvarende for forlesere på uni/høysk, 3) som nevnt lettvint og lett tilgjengelig underholdning, 4) masse urelevant blesting av forskjellig dritt fra studentorganisasjoner på campuser og i vgs'er i storbyene, 5) Nff, ja du hørte riktig og jeg tror du er ganske enig , + + +

Det er ikke rart FB og annet dill er fordømt på de fleste seriøse arbeidsplasser. Av og til kjenner jeg meg fri når jeg sitter på jobb og er godt og vel langt unna internett.



I tillegg kan jeg jo nevne at høyskole-lærerstudentene er etter min oppfatning tildels svake - men det er altfor lett å legge skylda over på studentene. Norske studenter på sin side jobber ganske hardt, både på og utenfor skolen, merk studielånsdebatten den siste tiden. Flesteparten jobber hvertfall, kan ikke snakke for alle..

Bottom line; det er satans så mange distraksjoner vgs-elever, ungdomsskole-elever men også studenter i høyere utdanning må gjennom. Det hindrer konsentrasjon og fokus som er essensielt i læring, og struper produktiviteten. Dette er totalt ulogisk og paradoksalt; i samfunnet og økonomien vi lever i er produktivitet (fysisk eller intellektuell) alfa og omega - likevel lar "systemet" og menneskene i ledelsesposisjoner både elever og studenter "gå til grunne" nesten utelukkende pga disse distraksjonene.

Men la meg også si at mange elever prøver/streber hardt, så det er ikke utelukkende dårlig over hele linja. Jeg tror det er et mer grunnleggende problem her, og det har med både lærere, elever og undervisningssystemet å gjøre. Og den regjeringen som har sittet åtte år til nå har i det store og hele klødd seg i rompa mens denne lille stagnasjonen har foregått.

Sitat av Realist1 Vis innlegg
Jeg tror også innsats er alfa og omega. Alle kan ikke bli Einstein, men alle kan ace det lave matematikknivået vi har i norsk skole. Jeg har selv jobbet med flere såkalte "håpløse tilfeller" som aldri har oppnådd annet enn stryk, og kanskje en og annen heldig 2er. Ved hard jobbing, hvor de faktisk la ned en skikkelig innsats, klarte de faktisk forholdsvis fort å løfte seg noe helt ekstremt, og endte opp med 5ere og 6ere hele gjengen.

Igjen; ikke representativt. Men jeg har selv sett hvordan selv gråstein kan bli til gull, så jeg tror det er håp for alle. Opp gjennom alle mine år på skole, har de dårligste i matte det til felles at de ikke bruker mye tid på matte. Hadde de faktisk brukt mer tid, tror jeg det hadde sett mye bedre ut. Og hadde alle taklet pensumet bedre, kunne norsk skole også økt vanskelighetsgraden på pensum slik at vi kanskje IKKE hadde ligget på europabunnen når det gjelder mattekunnskaper.

Selvsagt med stort forbehold om de som faktisk har fått (og de som enda ikke har fått) diagnosen dyskalkuli og lignende. Det blir noe helt annet.
Vis hele sitatet...
Godt innlegg. Kp umiddelbart gitt.
Sist endret av aeon_illuminate; 4. desember 2013 kl. 00:31.