View Single Post
at det er noe galt med lærerne er HELT sikkert..

jeg har ikke så mye pent og si om de fleste av de jeg har vært så heldig og møtt i min grunnskolegang.. og den mengden hat og sinne jeg har ovenfor de ansvarlige er stort..

jeg er ikke en bråkmaker, og har vært godt over gjennomsnittet interessert i både vitenskap og denslags siden jeg hadde forutsetning for og forstå det, så det er ikke direkte min feil vil jeg si..


jeg var så "dårlig" i matte at på ungdomskolen ble jeg og noen andre tilbudt matte i separate timer, det var vel første gang jeg virkelig forsto noe i en mattetime, (vei, fart og tid sitter fortsatt den!)
der forklarte man hvorfor man gjør og tenker som man gjør i mattematikken.. og vi lærte så mye vi klarte, til og med de "utrolige" barna klarte og følge med...

men det varte ikke mer en noen mnd. så var det slutt på det, vet ikke hvorfor men tror det var penger det sto i.. (ikke tro at økte bevilgninger er løsningen, for det er det ikke!)

og så var det tilbake til den samme gamle smørja.. og der skjønte man ingenting igjen...




så når videregående ble påbegynt møtte jeg på en meget spesiell lærer som jeg har den dypeste respekt for. og han har min respekt for at han fortjener den..

plutselig blir man behandlet som mennesker og han er ærlig nokk til og si det som det er at vi (stort sett hele klassen) "ikkje kan en førbainna manskjit, og det e skremmanes! men der e håp" og at vi skulle ha livreddende førstehjelp i matematikk..

og så gikk det til at vi i flere måneder stoppet det ordinære pensumet helt og lærte grunnleggende matte tilbake til barneskolen, flere av oss for første gang.. og jeg skulle bare ønske jeg hadde møtt på noen som det fra første dag på barneskolen...



dette er ikke unikt for faget matte, men norsk og.. de trodde jeg var dyslektiker... men virkeligheten er at jeg har bare aldri lært rettskrivning og alt det, så når jeg var ferdig på skolen og begynte og skulle bruke norsk så måtte jeg lære meg det helt selv..

så selv den dag i dag roter jeg veldig med ord, er ikke det at jeg ikke kan formulere setninger eller sliter med fancye ord, men mere det at det ikke er lært som det skal, så det sitter ikke og da blir alt en kamp.. (sånn som og skrive dette)


så i min mening bør skolen tømmes for de SYKE mennesker som bare er der fordi det er en stabil og trygg jobb som gir dem mye fri, samt små mennesker og sjefe rundt slik at de kan føle seg bedre.. det i kombinasjon med barn som er ute av kontroll og ødelegger for andre med sin adferd.. det er ikke akkurat gode forutsetninger for og lære..

nå er det mange år siden jeg gikk på skolen men tror nokk ikke det har forandret seg så stort siden da.. men sånn er det når staten velsigner deg med sin gave av kunnskap.. takk skal du ha!