View Single Post
Sitat av Xasma Vis innlegg
Avsnitt 1
Vis hele sitatet...
Det stemmer at det er "en allmektig skapelse ord" som står i Koranen. Men det stemmer også at det er fullt ut åpen for tolking, noe det har vært siden tidenens morgen - sagt av "lærde" og ikke meg. Voldsfrasene i Koranen overgår ikke tekstene som sier motsatte. I det store og det hele har du misforstått; det som står i Koranen, Hadith og gjerne også sunnaene er retningslinjer. Det er mer eksplisitt og mer spesifikt i Koranen enn i de andre, men det er også retningslinjer der. Eksempelvis er svinekjøtt generelt sett helt forbudt, men det finnes også unntak der; er en muslim ikke i stand til å overleve på noe annet enn svinekjøtt i den situasjonen vedkommende befinner seg i, så har vedkommende lov til å innta det. Også halalkjøtt - de fleste muslimer spiser ikke halalkylling f.eks hvis det ikke er tilgjengelig, og akkurat der er reglene rimelig laissez-faire.

Jeg har sagt i forrige innlegg at islamdiskusjonen avsluttes fra min side, hvorfor velger du å kjøre på med dette i en tråd om innvandring?
Åpenbart har hverken jeg eller du kompetanse nok til å diskutere islam på et dypere plan, men jeg for min del velger ikke å se det så ensidig som du gjør det. Ensidig er en dårlig metode for å få mer kunnskap på feltet.


Sitat av Xasma Vis innlegg
Hun har en åpenbar egenagenda for å fremme sin egen religion - hva er vel religion uten at mennesker beskytter denne og fremstiller den på best mulig måte så flest mulig konverterer? Det kalles en død religion.
Vis hele sitatet...
Klart hun forsvarer sin religion akkurat som du forsvarer her og nå angrep/kritikk på religion. Religionen er en del av hennes identitet, og hun føler vel at den blir angrepet(?). Du har jo selv indirekte sagt at islam ikke er kompatibelt med et normalt levesett, og at muslimer er hyklere. Og; du skal passe deg vel for å insinuere om at Linda på ett eller annet vis fremmer "snikislamisering" hvis det er dét du egentlig prøver å få frem uten å konkret si det. Hun er selv fremst i fronten for å bekjempe religiøs radikalisering, og en av de størst forkjemperne iblant muslimer i hele Skandinavia for toleranse innenfor islam som system. Ved et intervju jeg leste en gang, kom det opp et spørsmål om hun ønsker at barnet hennes blir muslim; svaret var at hun selvfølgelig skulle fortelle barnet om islam - så kan barnet ta et valg så et seinere tidspkt når det har vokst opp. Følger du det islam sier, så skal ingen tvinges til å bli muslim - spesielt ikke kristne og jøder siden de er Bokens Folk. En annen sak er at det står i Koranen at muslimer ikke skal like de som er polyteister, følger naturreligioner eller har absolutt ingen tro. Men det er et annet spørsmål.



Sitat av Xasma Vis innlegg
Avsnitt 3
Vis hele sitatet...
Det er et stort problem at historier om vold og antydninger til vold er en del av islam. På dette feltet bør religionen fordømt reformeres. Du glemmer riktignok å nevne kontekstet det er i, dette er skrevet på 600-700-tallets arabiske halvøy, fullt av stammer i hyppige kriger mot hverandre, omtrent som før vikingtiden i Norge.

Det at mennesker av en annen tro helst skal godta islam eller dø, er til de grader useriøst at jeg velger å ikke gå videre på det. Bare for å dra en ut av ræva; hvorfor islamiserer ikke muslimer deg når du er alene med flere av dem til stede?
Og igjen, hva har dette i en innvandringsdiskujon å gjøre? Eller prøver du å insinuere til at "innvandrere er greie de, bare de ikke er muslimer"??

..Så, er det dét egentlig diskusjonen faller på, innvandring = egentlig bare islam og islamske "elementer"? Egentlig er ikke innvandring katolske polakker eller rumenere?

Sitat av Xasma Vis innlegg
Toleranse, nestekjærlighet og lignende læres og respekteres nok bedre dersom vi ikke legitimerer drap o.l. noen sider før eller senere.
Vis hele sitatet...
Det er jeg ganske så enig med deg i. Jeg er også av oppfatningen at humanisme og humanistisk etikk kan fint være forenelig med hvilkensomhelst av de større verdensrelgionene. Bare se på kristendommen anno 2013, og i særlig grad jødedommen anno 2013. Jeg mener, hvis den opprinnelig ultrastrenge jødedommen eller katolisismen har blitt reformert, så kan islam også. Uten tvil, og dette er man som nevnt i gang med. Og det uten å kalle mennesker for hyklere.

Bestanding i hver eneste diskusjon om innvandring kommer teamet islam, og diskuteres heftig. Det er lite tvil om at religion har skapt store problemer for både folk og samfunn, men å angripe én gruppe hver bidige gang, minner meg om en ting; antisemittisme.

(...) Det er veldig tydelig at hver gang innvandring diskuteres så dras alle andre grupper enn muslimer frem i mye mindre grad. Og husk jeg er som nevnt for å begrense innvandring if.t det vi opplever nå. Noe er ikke helt fair her...

Xasma; mye av det du skriver i svarene dine til meg er latterlige forenklinger på et kompliserte saker og også kompliserte problemer. Dét er essensen i mine svar til deg.