View Single Post
Sitat av Xasma Vis innlegg
Det står i Koranen at dette er Allahs ord, gitt til profeten Muhammad. Det står også svart på hvitt at tyver skal kappes hånden av, kvinner skal steines om de har sex utenfor ekteskap - selvom de blir voldtatt, samt en god del andre horrible ting. En god del av Koranen kan tolkes, og tydeligvis har Allah tillatt dette i de siste 1400 årene. Følgelig må han synes det er greit, hvis ikke burde han sendt en ny Muhammad. Det samme gjelder bibelen for øvrig - den er ikke nevneverdig bedre eller verre enn Koranen.

Det vi idag kaller islamister lever i stor grad etter det som står i koranen og tolker flere ting til sin fordel. Muslimene som lever normale liv er intet mer enn hyklere som velger hvilke tekster de selv vil følge og tolker tekstene etter sine ønsker. De ignorerer at dette er guds ord som står svart på hvitt, tar frem tekster åpne for tolkning og lener seg på disse. Det samme gjelder igjen bibelen. Svært få vil nekte en syk person å gå til alteret, selv om det står i den gode bok at de skal nektes. Eller å drepe sønnen sin dersom han snakker vondt til foreldrene sine.

Jeg ser ikke hvordan man med integriteten i behold kan forsvare bøker som kaller på drap, lemlestelse og andre barbariske straffer, i hvert fall ikke med dagens tilgang på kunnskap om verden(i den vestlige verden).
Vis hele sitatet...
Først av alt; jeg skal vokte meg vel for å dra i gang enda en forbanna islam-debatt her, men når jeg ser feil og dritt da føler jeg det er viktig å si ifra.

Steining: du tenkte ikke godt igjennom når du skrev at Koranen godkjenner steining og avkapping av hender som straffemetode, gjorde du? Koranen sier det i en del av étt vers, men det er ikke det samme som om at det blir brukt som lov. Jeg er ikke ekspert på noen som helst måte, men etter 4sek med googling så får jeg opp følgende kilder rundt dette; Salam diskusjonsforum, SNL, kutte hender.

Spørsmålet mitt til deg er; hvorfor skal jeg stole mer på deg her enn Linda Alzaghari som er norsk muslim og har større kompetanse på lov/lovverk innen islam?
Nøyaktig det samme gjelder kristendom, jødedom likeså, andre religioner også.

Det vi kaller i dag islamister lever kun delvis etter bøkene. Disse personene er voldsforherlignde og brautende, omtrent like mye som ekstremister av andre ideologier. De følger en voldsforherligende "versjon" av religionen. Det morsomste i innlegget ditt er det at du sidestiller 'normale' muslimer med hyklere. Jeg har ikke så mye å si på den, det er jo rimelig latterlig uansett, men hvorfor nevner du ikke i tillegg at religionen lærer toleranse, nestekjærlighet og solidaritet?


Sluttordet mitt er at jeg ikke ser hvordan man kan ha integritenen i behold ved å angripe en religion/religioner generelt og kalle følgerne for hyklere. Dessuten har jeg pløyd igjennom politiske og teologiske debatter om islam som samfunnssystem og livssyn virkelig er kompatibelt med et 'normalt' vestlig levesett og et liberalt demokrati(??); konklusjonen er etter lange og kompliserte debatter et litt svakt men også et entydig JA. Jeg velger å ikke linke til kildene for dette, siden det tar for mye tid og plass og er igrunn neppe en del av tråden.

Meg la meg også nevne at islam som system trenger også en reform - og det helst snarest. Likevel, jeg tar kritikken din relativt lett, jeg er inneforstått med at det er langt flere sider ved den religionen enn kun totalitær holdning og barbariske straffemetoder. Avslutter der.

Sitat av Sio Vis innlegg
Islam kommer nok til å ramle sammen, slik som kristendommen gjør i dag. Ikke fordi det er noe galt med Islam, men fordi det er religion. Om tesen er rett blir spørsmålet vi må stille oss: Hvordan ser sekulære stater i Arabia ut om 30 år? Og: Hvordan skal vi behandle hverandre?

Det går an å ta et optimistisk standpunkt til dette, som er realistisk. Da mener man at i fremtiden så vil vi gradvis gå mot å dele mer kultur sammen, det blir mer "verden" og mindre "mitt stolte land." Er tesen feil, og religion består, da er det duket for clash of titans og whatnot. Men ærlig talt, er ikke det litt søkt? Så hva skjer i mellomtiden? Forbud mot nisseluer? Er det realistisk med muslimske lover i sekulære Norge? Det ser ikke ut til at vi har noe å frykte.

I mellomtiden er det ok å være innvandringsfiendtlig, på grunnlag at innvandrere er en statistisk gruppe som koster oss mye. Ikke på grunnlag av "jævla apekatter som bare voldtar." Til de som mener at innvandrere er en gruppe vi tjener mye på: Fjern EU-land fra listen din. Det er naivt å tro at innvandring kun er iboende positivt. Innvandring skal drøftes, ikke hates eller hyllest.
Vis hele sitatet...
Uten fnugg av tvil - det er alvorlig store problemer. Det som er fint da, er at en større teologisk reform er så vidt i gang, og flere og flere muslimske lærde begynner å få et liberalt tankegods med seg..
Jeg lurer på om disse religions-problemene muslimske land står overfor nu til dag er større enn de religionskrigene og problemene man hadde i Europa på 15 -og 1600-tallet, når man sammenligner??

Jeg tror ikke på clash of civilizations, av den enkle grunn av det ikke har skjedd i de foregående 1400 årene der islamske stater/imperier har hatt kontakt med ikke-islamske. Klart selvfølgelig det har vært mange kriger, men dette er maktkamp og ikke ideologisk ført.
Jeg velger å være en realistisk optimist, og sier følgende; jeg tror islamismen er god vei ned om 10 år og er stein død om en 40-50 år, akkurat som fascismen i Europa. Startskuddet er fellingen av Morsi.

Det som også er fint i fremtiden, at vi vil ha større toleranse for hverandre på tvers av personlighet, tro/livssyn, hudfarge, etnisitet, annen tilhørighet. Eksemplene på dette er faktisk enda bedre _utafor_ de vesteuropeiske landene. Jeg er ikke pessimist hvertfall.