View Single Post
Sitat av Oyvind89 Vis innlegg
Nettopp, du kan kalle det en bjørn ja. (Forskjellig farge samme _art_! btw)

Isbjørnen/polarbjørnen har fått navnet sitt fra der den bor, nemmelig polarisen.
Så hvorfor blir ikke en brunbjørn, isbjørn om den bor på samme sted som isbjørnen??
See what i did there?
Vis hele sitatet...
I really didn't. Poenget med isbjørner er at selv om den er hvit så kaller jeg fortsatt det for en bjørn. De er like, eller samme rase om du vil. For å uttale analogiene våre her. Jeg vil fortsatt kalle isbjørnen hvit på samme måte som jeg kaller en hvit person hvit. Jeg fornekter ikke at det finnes forskjeller i farge. Men du misset poenget mitt med minst en mil. Poenget er at jeg ikke ser noen forskjell, fargen betyr ikke noe.

Og helt ærlig, dersom det fødes en brun isbjørn på Svalbard, så ja vettu hva, da skal jeg kalle det for en isbjørn.

Men tenk litt over ordet etnisk. Man sier ikke at bjørnen er etnisk Svalbardbjørn. Eller gaupa som etnisk skog-katt. Hvorfor trenger mennesker et slikt begrep? Vel alle søker en identitet. Og den bør de få finne på egen hånd. Og dersom det involverer at en halvt japansk, afrikansk, indianer, same, kineser, ja ALT som ikke du kaller "etnisk norsk" vil kalle seg etnisk Norsk, helt ok for meg.

De er ikke samme art forresten. Søk opp selv.
Sist endret av murloc; 2. desember 2013 kl. 23:51.