View Single Post
Sitat av etse Vis innlegg
Og så er spørsmålet - ønsker de virkelig å forandre kulturen vår? Slik jeg forstår det så er det bare en mindre gruppe med ganske radikale islamister som faktisk ønsker å endre Norge til et muslimsk land. De fleste andre aksepterer at vi har vår egen kultur - og alt de ønsker er at vi også kan akseptere dem. At vi kan leve fredfullt side om side og lage plass for hverandre. Altså med andre ord: at vi fortsetter å leve etter vår egen kultur, slik vi alltid har gjort - men samtidig så er vi åpne for at de gjerne ønsker å leve etter sin egen kultur. Dette betyr altså å tillate at de kan bygge en moskè og akseptere at enkelte av de faktisk ønsker å gå med hijabfor å respektere sin egen religion.
Vis hele sitatet...
Er stort sett enig med deg. Men det du sier fører til en god del problemer også. Å da tenker jeg på problemer som kolliderer med hvordan vi ser på begreper som likestilling, frihet og andre ting.

- Jeg synes ikke det er greit at noen skoler deler klassen i enkelte fag. Dersom mine barn går der vil jeg faktisk ikke at de skal oppleve kjønnssegregering i så tidlig alder.

- Innvandrermenn som nekter kona å lære seg Norsk eller få seg jobb fordi de er redde for å miste makten i hjemmet. Dette er et kjempeproblem for mange fra f.eks Somalia. Mannen er tradisjonelt sett forsørgeren. Mer med Norges gode stønadsordninger(uavhengig av kjønn) blir mannen effektivt fjernet fra denne rollen. Dette tror man også er lenket til vold mot kvinner.

- Spesialbehandling mtp. religion. Det er idag stort sett bare Muslimer som krever forskjellsbehandling, eller spesialbehandling. Og selvsagt, dersom det enkelt kan la seg gjøre så ser jeg ingen problemer med dette. Om noen krever å få bruke 5. minutter på å be to ganger i løpet av dagen istedet for f.eks røykepause eller uansett pause, sure "go ahed". Men akkurat dette med vanskeligheter for utøvelse av tro er noe mange bruker som unnskyldning for ikke å ta seg arbeid. Jeg synes det går litt for langt i enkelte tilfeller. Dette går litt på det jeg var innom i første punkt.

- Tvangsbruk av religiøse drakter. Dette er et vanskelig tema fordi noen ganger ønsker personen å bruke det og noen ganger er det tvang. Og jeg ser åpenbare problemer med å sjekke dette. Men jeg synes uansett det er og forbli en uting. Ikke at noen velger å gå med det, men at noen tvinges.

Dette var igrunn det som kom på toppen av hodet mitt. Det jeg mener er at selv om man er for innvandring og flerkulturelle samfunn så mener jeg at man må kunne se mulige problemer. Norges kultur endrer seg, det er greit for meg. Men det er ikke greit dersom dette fører til segregering av kjønn osv. Og det inkluderer at INGEN borgere skal behandles slik. Dette er vel forsåvidt ikke nødvendigvis Norske særtegn.

Alle punktene mine dreier seg mot islam. Jeg har ikke noe imot islam, og når jeg snakker om dette så gjelder det absolutt ikke alle muslimer. Men en undersøkelse gjort i Danmark, Tyskland, Italia, Spania, England, Frankrike og ett til jeg ikke kommer på nå, så er det ensbetydende at muslimer er de vanskeligste å integrere i samfunnet. Og mer at jeg ikke mener assimilere. Problemet er jo selvsagt mye på grunn av at muslimer også kommer fra svært kulturelt ulike land sett i forhold til oss, i tillegg til det faktum at de er muslimer.

Men jeg er altså ikke imot innvandring. Det er for meg ingen forskjell om det står en kirke eller en synagoge. Forskjellige helligdager? Flott da kan de jobbe julaften og jeg under deres, bedre for alle! Rikere bybilde, flott!

Jeg snakker forresten nå ikke om flyktninger. De er i en vanskelig situasjon og vi skal hjelpe. Sånn er det bare. Om det fører med seg noen problemer, ja så får det bare det. Er de flyktninger i mer enn si 3-5 år, føkk it gi dem statsborgerskap. Dette gjelder i all hovedsak frivillige innvandrere. De må gjerne komme, men det kan ikke skje på akkord med menneskerettigheter og liberale kjerneverdier. Om det gjør slik at vi ikke vinner like ofte i langrenn og spiser mindre brunost så driter jeg fint i det.