View Single Post
Ricinus communis
aluminiumfluorid's Avatar
Trådstarter
Det er ikke totalt umulig, når en skyter med anlegg. Jeg har selv skutt litt, bl.a. i elgskyting. Der skyter man 3 serier a 5 skudd, som alle blinkene har en distanse på 100 m. Serie 1 er sittende mens blinken er i ro. Serie 2 er stående uten noen som helst type anlegg, og blinken er fortsatt i ro. Serie 3 er det samme som serie 2, men blinken går fra side til side i 4,89 m/s (17,6 km/t). Hos alle tre seriene er innerblinken på 11 cm i diameter, og denne gir 5 poeng. Det samme gir ringen utenfor, og etter det er det 4, 3, 2 og 1 (dere skjønner sikkert poenget). Min rekord på løpende (bevegelig blink), mener jeg å huske er 18 poeng (20-25 år siden), og jeg er absolutt ingen skarpskytter! I militæret ble jeg kåret til "Nobels fredspris"!
Proffe skyttere holder seg oftest rundt 23-25 poeng. Ofte med mest innerblinker.

Ellers er avstanden mellom boklagret, og stedet der det siste skuddet traff. I "History News Network" oppgitt til å være 265 fot, som er nesten 81 m. I Google Earth har jeg "målt" avstanden til ca. 60 m. Og med anlegg er det bare å heve siktet litt oppover, når avstanden til målet øker. Men en behøver ikke å justere mye, da så kraftig ammunisjon har ganske flat kulebane de første 100-150 meterene. I militæret så brukte vi samme innstilling på 30 og 100 m med AG3. Denne har kraftigere ammunisjon, der kula er 7,62 mm i diameter og hastigheten er opp til 100 m/s høyere. 6,5 mm har ca 750 m/s utgangshastighet mens 7,62 har som standard 790 og 833 m/s utgangshastighet, som er ammunisjonen jeg skjøt med, og blir/ble brukt i AG3.
Lee brukte også kikkertsikte, så jeg ser ikke noe problemer med han som skytter.