View Single Post
Den viktigste grunnen spør du meg er at du slipper å se ut som en dumrian når noen snakker om religioner og andre livssyn. Religion er særdeles viktig for å forstå en rekke forskjellige folk helt fra hele religioner og ned til individnivå. Ta for eksempel alle dem som tror islam er det samme som terrorisme. Der har du individer som sannsynlig vis har skulket RLE undervisningen. I mange tilfeller er det snakk om noe så banalt enkelt som å missforstå tradisjon eller kultur som religion. Se på f.eks. omskjæring av kvinner. Dette har lenge islam fått skylden for. Og det er sant at det stort sett er muslimske som gjør dette. Men man skal ikke blande kausalitet og korrelasjon. Det er f.eks nesten bare i enkelte Afrikanske land dette praktiseres i. Og det er så vidt jeg vet ikke noe som står i koranen.

Jeg vil påstå det meste i undervisningen på barne og ungdomsskole er vanskelig å direkte relatere til en spesiell jobb. Trenger du vite hovedstaden i Kina dersom du aldri skal reise til Kina? Trenger du å hvite hvordan demokrati fungerer om du ikke skal stemme? Spørsmål som dette finner man i alle fag. Faktum er at god almenkunnskap hjelper deg i stort sett alt du gjør.

Sett at du skal jobbe som selger å får kunder fra en bestemt religiøs gruppe. For å kunne gjøre en så god jobb som mulig hjelper det svært mye å forstå om du bør ta hensyn til det i salget. Eller kanskje du jobber i et firma med mange forskjellige kulturer og religioner. Det kan da være svært fordelaktig å kunne litt om det når du må samhandle med de ulike personene. Ja, som du ser, det er mange jobber som drar nytte av RLE faget.