View Single Post
Sitat av Taurean Vis innlegg
Bare fordi noen tjener mye penger, så betyr ikke det at alle de som ikke tjener mye penger må lide for det.

Det er blitt mye av det i samfunnet. Varer prises skyhøyt over det det egentlig er verdt. Eiere gjemmer seg bak at det er dyrt å drive, og selvfølgelig er jeg enig i at de skal tjene bra når de tør å satse, men 75kr for en halvliter øl kan vel ikke forsvares på noen måte?

Kjapt hypotetisk regnestykke for årsinntekt ølsalg, uten å ha den fjerneste peiling på drift av noen forretning:

1 uke:
Søndag - Torsdag: 20 øl per dag = 100 x 75 = 7500
Fredag - Lørdag: 150 øl til sammen = 150 x 75 = 11250

18750 x 52 = 975 000 per år før alle utgifter.

Hm. Jeg håper de selger litt mer enn de tallene jeg skriver ^^ Kanskje noen kan det litt bedre enn meg. Men det er sjelden man ser noen som setter opp enkle regnestykker som dette. Må ikke være 100% presis, men er gøy å se avrundede tall. For jeg tror de tjener grassalt mye på ølsalg.
Vis hele sitatet...
Det er egentlig ikke så komplisert, dette med salg av varer. La meg forklare det slik:

1. Du kan velge å satse på kvantitet over kvalitet. Det innebærer at du selger en vare med lav margin, men satser på å heller selge store volumer.

Da snakker vi StarGate, RettInn og alle disse andre skitne stedene. De selger billig øl, men det lukter urinalsteiner i hele lokalet og det er generelt sett utrivelig der.

2. Du kan velge å satse på kvalitet over kvantitet. Det innebærer at du tilsynelatende hever priser på varen, og således øker marginen. Det stemmer ikke helt med hvordan det fungerer.

La oss ta CrowBar (Kråka) som et eksempel. De selger 0,33 øl til rundt kr 70-80,-. Til gjengeld har de freshe lokaler, tilbyr mat, 20 mikrobryggede ølsorter på tapp osv. Det er klart det koster mer å drifte et slikt konsept, enn det gjøre å drifte et vannhull.