View Single Post
Frank Zito har gjort en bra jobb her (diverse YouTube lenker). John Foxx ga meg gåsehud med Metamatic da den kom ut i 1980, jeg var 14 og den satt som et skudd. Underpass ble spilt på Pop Spesial, og kassetten(!) bestilt fra England.

Som sagt, klarer du å få tak i noe som helst av Clock DVA etter 1989 (Buried Dreams), kan du vente en lytteopplevelse av dimensjoner. Ellers anbefaler jeg "grunnskolen" (med mindre vi ser bort fra W. Carlos og Terry Riley's Rainbow in Curved Air), d.v.s. tysk (70-talls) elektronisk musikk. Zito nevner TD, jeg kan føye til Klaus Schulze (seriøs komponist og gudfader av elektronisk kosmisk rus), Neu!, Ashra, Cluster, Peter Baumann, Rolf Trostel, Asmus Tietchens, Bernard Szajner (fransk), Harald Grosskopf, m.fl. Kraut er et digert felt, det gjelder bare å skille hippie-kraut fra elektronisk - det er ofte hårfint, selv om det klart er langt fra f.eks. Amon Duul og/eller Jane til Die Mensch Machine. Av "nyere" ting (for meg er det nytt, men jeg er snart en gammal gubbe!) synes jeg Orbital har laget bra saker, også Underworld. Daft Punk har blitt nevnt, greit nok, selv om jeg til tider synes de er litt glætte. Masse fet synthpop fra Engleland i 80-åra selvfølgelig, Zito har nevnt flere, men ta med Heaven 17 (Penthouse & Pavement er et must). Hva med ambient? Brian Eno er must, det samme er The Anti Group (Adi Newton fra Clock DVA), Arecibo og Lustmord (Brian Williams, ex-SPK).