View Single Post
Sitat av snickersogtwist Vis innlegg
Nå vet man jo ikke 100% prosent hvordan hendingsforløpet var så han trenger ikke og ha sparket gjentatte ganger. Leste i en artikkel også at 17-åringen var den som hadde ringt 113 etter basketaket. Men skjønner godt hva du mener!
Vis hele sitatet...
Ja, artikler skrevet av VGs journalister er jeg stort sett kritisk til. Jeg tok et lite hopp fra de påståtte skadene (manglet flere tenner, ble operert pga hodeskader), og konkluderte med at disse skadene neppe ble påført i bevisst tilstand.

Jeg har også full forståelse for at følelser spiller en stor rolle i opphetede situasjoner slik som denne, men vi mennesker er priveligerte nok til å kunne foreta konsekvensanalyse og overstyre følelsene våre med rasjonalitet, noe som ofte er et mye bedre alternativ. 17-åringen gikk mest sannsynlig for langt i en handling gjort i beste velmenende, og må muligens ta konsekvensene av handlingene sine. Dersom han hadde hindret situasjonen med akkurat passe menge vold, hadde han neppe vært i politiets varetekt i dette øyeblikk.

Selv om ranerne begikk en handling som ikke er i tråd med verken loven eller generell menneskelig etikk, åpner ikke dette for brudd på det samme mot dem. Det er ikke slik det fungerer i et sivilisert samfunn, noe jeg tror de aller fleste er glad for.

Uavhengig av hva vi mener de fortjener, og ja - det er helt naturlig å føle en trang for hevn - er vi nødt til å opprettholde de lovene og standardene vi har satt.