View Single Post
Sitat av Xernox Vis innlegg
Hersketeknikk og personangrep kan du bare drite i å bruke her.

Jeg skrev allerede ting vi kan bruke tiden vår på i skolesammenheng.

I mange hundre år har religion undertrykket vitenskapsmenn. Kirken drepte mennesker som kom med kritiske spørsmål til hvordan bibelen mener ting er blitt laget og fungerer. Dette kunne ikke kirken ha noe av så de slaktet dem.
Mange kriger har og er skapt av religion. Folk som kjemper for religionen sin og dreper under religiøse forhold.
Religion og stat hører ikke sammen. Vi ser hvordan muslimer prøver å få shia-lov i Norge og andre vestlige land. Kvinneundertrykkelse, æresdrap og tortur er helt forkastelig.

Noe annet i innlegget ditt kan jeg ikke svare på da det er angrep på meg som person.
Vis hele sitatet...
Du er litt av en martyr.

Jeg snakker ikke om kirken som institusjon - noe jeg tydeligvis ikke har klargjort, selv om en vid definisjon av religionsbegrepet ble implisert.
At mennesker har drept andre mennesker er ikke et argument for å delegitimere all form for religiøs praksis, og du har for øvrig et uhyre reduktivt syn på alle faktorene som spiller inn når det kommer til krig. Mennesker dreper hverandre, og vil tilsynelatende alltid finne grunner for å gjøre dette: religiøse eller ei.

Jeg er klar over at kirken (les: institusjon) har voldet mye smerte opp gjennom tidene, men så er det nå også slik at det finnes flere religioner, flere måter å utøve religion på enn de få eksemplene du ganske tilfeldig trekker frem for å understøtte et eller annet argument.
Jeg har aldri støttet kirken som institusjon eller kristendom som religion - jeg har eller ikke sagt at kirke og stat nødvendigvis har noe med hverandre og gjøre eller at du skal måtte lese KRL på skolen. Jeg har imidlertid prøvd å si at vitenskap og religion (les: forstått som mer enn institusjonalisert religion) ikke nødvendigvis er inkompatible, da de er, jeg gjentar, helt forskjellige apparater med forskjellige funksjoner.

Helt generelt er jeg både kritisk til institusjonalisert religion og til skolen som institusjon, men klarer ikke å se styrken i argumentene dine. Dette er ikke for å "angripe" deg.
Jeg er forresten ikke glad i mord, undertrykkelse, sensur, osv, men at noen har drept for religiøse formål betyr ikke at all religion er ond, dårlig eller i generell mangel på legitimitet. At et utvalg religiøse institusjoner (om de da i et hele tatt kan kalles religiøse) har undertrykt vitenskapsmenn synes jeg heller ingenting om - at skolesystemet vårt er forferdelig dårlig og destruktivt er en tragedie. Hvorfor dette betyr at verden nødvendigvis er et bedre sted uten religion, klarer jeg imidlertid ikke å lese ut av noe av det du skriver.