View Single Post
Sitat av woff Vis innlegg
Legg merke til at løsningen jeg har kommet med er for å beskytte data mot eksisterende virus. Selvsagt forhindrer dette ikke at dataene forsvinner hvis noen dropper en bombe på maskina (makulere et dokument..) men hvis du klarer å ENDRE data på en kryptert disk så bør du snarest melde deg for FBI / CIA! Da har du kompetanse som overskrider det DE har så langt.
Det finnes ingen beskyttelse mot en offline-backup heller hvis du kan mose lagringsmediat grundig nok.
Jeg vet i alle fall ikke om noe virus som kan angripe en harddisk som ikke er formatert (kryptert!)..
Vis hele sitatet...
Tror ikke du helt forsto analogien. Hvis jeg vil "cryptolocke" data så bryr jeg meg ikke om innholdet. Du kan kryptere så hardt du vil, men jeg kan alltids kryptere det krypterte innholdet ditt.

Nå har det seg slik at flere av disse virustypene går etter filer med kjente filendelser som tilhører bilder og dokumenter, men lar resten være slik at maskinen din kan fungere (og dermed vise feilmeldingen hvor du blir bedt om å betale). Disse vil ignorere en harddisk som er kryptert, og sannsynligvis også krypterte containere. Hvis du har tilgang til harddisken i det øyeblikket hvor viruset er aktivt så vil det ikke gi noen beskyttelse. Du har heller ikke noen beskyttelse mot virus som sletter/korrupterer diskene/filene dine. Så i beste fall vil kryptering kun redde deg fra de dummeste virusene, og i verste fall gjøre redningsarbeidet helt umulig.