View Single Post
Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
Xasma
1: Tror du alle får til å meditere når de gjør det for første gang? Poenget med tanken er allerede skrevet om, og det hele er åpenbart. Akkurat like opplagt som svaret på spørsmålet mitt
Vis hele sitatet...
Det er noe helt annet å si at meditasjon/avslapning inne i en mørk tank er avlsappende og å komme med kvasi-vitenskapelige gjenfortellinger om mirakeleffekter. Gjenfortalt av deg av en person som jobber på det jeg antar er et spa (boblebad, tanker, etc).

Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
2: Når sa jeg at saltet gjorde dette? Stoff, ok. Endorfiner, biokjemiske signalstoffer ved dyp meditasjon kan oppnås: https://www.google.no/#q=does+medita...ase+endorphins. Endorfiner vet vi at er signalstoffer som lindrer smerte blant annet.
Vis hele sitatet...
Du fremstiller det som at denne tanken har noe med saken å gjøre. Hvis meditasjon kan få til dette, og meditasjon er enklere i denne tanken på noen måte så si det som det er. Du fremstiller det som en vidundertank uten å si at det eneste du egentlig gjør er å meditere.

Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
3: Jeg er veldig lei av Detox nå. Jeg formulerte meg på ingen måte om at dette var fakta. Jeg bruker setninger som "jeg ble forklart" men jeg er fryktelig lei meg for at jeg ikke tok en diger overskrift i bold med: HUSK KILDEKRITIKK!!!. Igjen, jeg skrev hva som blir skrevet om tankene på deres nettsider og lenger ned i innlegget står det hva jeg personlig som enkeltindivid mener.
Vis hele sitatet...
Så det som irriterer deg er at du kopierer fra sidene til menneskene bak produktet, vi påpeker åpenbare feil med dette, og på en eller annen måte har vi gjort noe galt? Jeg vet ikke helt når det ble galt å påpeke åpenbare faktafeil. Bare fordi du ikke skrev eller kom opp med utsagnene, gjør det ikke at du fritt kan spy det ut, uten å bli kalt inn på teppet. Tull er tull, kopiert eller ikke.

Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
4: Du vet godt hva formålet med tanken er hvis du leser litt om det. Jeg la også med en artikkel fra wikipedia. Mer energi orker jeg ikke å bruke. Ja, man kan sikkert bruke en seng og et mørkt rom. Men å flyte som å være vektløs i en mørk tank som isolerer deg fra ytre objekter, hendelser og andre forstyrrelser er faktisk en ganske grei måte å redusere stressnivået f.eks for de som ikke får til det å meditere eller har vanskeligheter med å starte. Tanken sperrer ikke ute hylende, fnisende jenter i et boblebad, dog. Men det var fordi det var fullt på huset den dagen, dessverre.
Vis hele sitatet...
Med andre ord har stoffene i tanken o.l. ingenting å si, ei heller at du ligger og flyter. Det er rett og slett at det er rolig, mørkt og du kan slappe av. Så si det og ikke bland inn kvasi-vitenskapelig tullball bare fordi noen som selger et produktet har laget en nettside og brukt termer lekmannen i gata ikke forstår.

For å gjøre det helt sikkert at hele poenget mitt kommer frem: Vi hakker ikke på at du kan føle velbehag av å ligge i en tank og meditere. Det er de ekstraordinære påstandene som har et like ekstraordinært fravær av bevis som har sneket seg inn. Jeg har aldri forstått hvorfor tilhengere av slike konsepter ikke bare kan si det er behagelig å ligge og slappe av under gitte forhold, men må komme med vissvass for å underbygge det. Uten at det trenger å bli tema, kun en observasjon.