View Single Post
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Menneskene er rimelig de samme, bakgrunnene de har overhodet ikke. Chang Mai som ble nevnt her har faktisk ett fryktelig godt og variert expat-miljø med jævli ålreite mennesker. Å sitte å diskutere politikk, filosofi, menneskesyn eller verden med en pakistaner, inder, japaner, brasilianer, tysker og en ethiopier er så uendelig mye mer interessant og givende enn med en gjeng nordmenn. Ikke fordi nordmenn er dumme, kjedelige eller noe annet; men fordi man har hørt absolutt alt annet før. Tør man å ta steget ut vil man derimot gang på gang oppleve mennesker med nye perspektiv og innsikter som man kort og godt ikke vil møte her i Norge... fordi folk fra ulike land er ulike.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke hvordan du kan si at menneskene her til lands er "rimelig de samme". Jeg møter folk med alle slags mulige problemer, verdier, syn og meninger om alt mulig. Som faktisk jeg syns er interessant å være med å diskutere om. Skjønner ikke helt hva du mener. Men jeg tror vi har litt forskjellige verdier du og jeg, for jeg tror ikke du har noe mål med det du gjør akkurat nå. Du er borte i 6 måneder for å "leve som en konge". Sånn tenker ikke jeg, jeg legger ikke mine verdier i å leve som en konge.

Som jeg skrev i min første post, det kan godt hende at han finner ut at det å reise vekk kan være et riktig valg. Men sånn som jeg ser det, og i min egen erfaring, så er det å "reise vekk" når man møter problemer, en midlertidig løsning på et dypereliggende problem.


Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Du synes kanskje det ikke har verdi, og er tilfreds med å stelle med hobbyene dine, kjæresten din og vennene dine her i Norge.. og det er helt greit for meg. jeg dømmer deg ikke for det.. men jeg dømmer deg derimot for at du ikke forstår at det ikke nødvendigvis er nok for andre. Å forlange, som du gjør i denne tråden, at andre skal leve livet etter dine verdier og dine målsetninger er konformt, kjedelig og dessverre veldig norsk.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke forlangt noenting, da har du misforstått. Jeg anbefaler, akkurat som du gjør. Hva han velger, er opp til han. Jeg har heller ikke "dømt" (kalt navn, direkte avfeid) at noen ikke skal gjøre det du har gjort. Så her misforstår du noe. Jeg er ikke ute etter å angripe eller provosere. Jeg er ute etter å finne ut det beste rådet for trådstarter, som kan ha en varig effekt. Vi er ihvertfall enige om at det involverer å møte andre mennesker.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Åh herregud, jeg bor da her ytterst frivillig. Norge er et jævli bra land, men hadde jeg ikke kunnet forlate det en gang iblant og få nye impulser hadde jeg aldri taklet å leve her. Folk kler seg likt, oppfører seg likt og den såkalte samfunnsdebatten er flat, uinteressant og særdeles lite givende. Spennet av meninger er så lite at det omtrent er meningsløst.
Vis hele sitatet...
Du kan ikke ha møtt mange mennesker i Norge. Du må ha sittet mye inne og sett på tv og data eller noe, for min erfaring er helt annerledes enn fra din. Jeg ser svært forskjellige mennesker hver dag, alle med hver særegen personlighet og sine konflikter, som jeg noen ganger er så heldig å få være med å prøve å løse.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Nei, det gjør det ikke. Slutt å vær teit.
Vis hele sitatet...
For min del, er det den enkleste saken i verden å akseptere at du trives med din livsstil. Så lenge det er fred, er jeg fornøyd. Og jeg er enig i at det er helt sikkert veldig interessant å treffe folk fra verden!

Men det må vel bli kjedelig i lengden, å bare sitte og preke og drekke hver dag? Akkurat som at et "A4-liv" som du beskriver det her i Norge, med bil, hus, kjærste og barn, blir for "kjedelig" for deg, kan være en drøm for andre. Kanskje ikke for deg.

Hvor har du dine andre verdier? Bruker du kunnskapene du erverver deg med samtaler fra verdensfolk, til noe nyttig? Eller er det bare lek?