View Single Post
War room
0xFF's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Ja, han har til en viss grad rett. Lys i vann går i praksis saktere enn maksimal lyshastighet, rundt 0.75C såvidt jeg husker, fordi det blir absorbert og sendt ut igjen. Altså, hastighet målt som ved lang tid lyset bruke på å komme seg igjennom en viss mengde vann.. men ikke hastighet til et photon. Under visse tilfeller kan materie gå fortere enn 0.75C igjennom vann, og dermed fortere enn den praktiske hastighet lyset har igjennom vann.

Absolutt ingenting, som vi vet om eller klarer å tenke seg uten å radikalt forandre mange fysiske lover, kan derimot gå fortere enn lyshastigheten til uforhindret lys: 1C.
Vis hele sitatet...
Men i vann vil jo også objekter få større motstand, noe som vi si at det må mer energi til for å bryte lysetshastighet i vann. Hvis jeg husker rett fra fysikktimene så finnes det ikkje nok energi i universet til å få et objekt opp i lysetshastighet i vakum, så at det skal gå i vann skjønner jeg ikkje.

EDIT:

Sitat av phish Vis innlegg
Kort svar:

nei

Litt lengre; Wannabe over har rett, lyshastigheten synker i alle medier, og mer i vann enn i f.eks luft. Man bruker her "refraktiv indeks" som for vann ligger på rundt 1.3. C er trolig en konstant, og om den ikke er det vil vann bare gjøre vondt verre.

Hva var det som skulle bryte lyshastigheten? Var det lyset i seg selv, eller et objekt? Hvis det er et objekt (masse) er det helt innlysende at det er helt på jordet....
Vis hele sitatet...
Han snakket om et objekt (masse).
Sist endret av 0xFF; 13. september 2013 kl. 19:15.