View Single Post
Jeg er mest redd for en regjering hvor FrP har en finger med i spillet. Ja, jeg tror en streng innvandringspolitikk er noe Norge kommer til å trenge videre, men mange av deres forslag er jo rett og slett drøye. Det er også mange andre deler av politikken deres jeg ikke skjønner meg på.

Noen punkter jeg kommer på sånn i farta:

De vil satse videre og kraftig på olje i tillegg til gass og kjernekraft. Det er helt feil at Norge skal tjene milliarder på oljen vi selger som samtidig ødelegger klimaet og norske økosystem. Vi er et land med masse grønne og fornybare muligheter, og vi må ta høyde for at oljen en gang tar slutt. Da må vi ha kommet langt med nye energitiltak som økonomien kan leve videre på.

De vil gjøre alkohol billigere, mer tilgjengelig og man skal kunne drikke seg drita offentlig. Jeg er meget fornøyd med at vi betaler litt ekstra for alkohol, og at vi har et eget monopol vi går å handler det til. Jeg har ikke behov for å ha tilgang på billig sprit i nærbutikken min, og jeg tror ikke det ville gjort landet vårt noe bedre.

De vil kutte avgifter på en rekke ting og fjerne bompengesystemet. Jeg mener det er helt ok at nettopp de menneskene som bruker en vei kan betale noen kroner for vedlikehold eller nedbetaling. Heller det enn en årlig diger veiavgift eller at vi skal bruke store summer av felleskassa for å dekke tapet dette fører med seg. Jeg tror heller ikke at vi får det så mye bedre ved å betale billigere bensin. Staten har godt av de få inn de kronene ekstra for fellesskapets del.

De vil ha karakterer for 5. klassinger. Jeg personlig tror ikke en 5. klassing som er dårliger enn andre blir så veldig motivert av å få en dårlig karakter. Jeg mener det er mye mer korrekt å fortsette med et system hvor lærere loggfører hver elevs ferdigheter og behandler eleven deretter, ikke etter en felles karakterskala. Det viktigste er at de kommer seg gjennom skolen!

De vil fjerne sametinget. Jeg mener det kan kuttes litt her og der, men samene var her lenge før oss og da syns jeg det er på sin plass at de kan få bevare sin kultur og levemåte med en slik ordning. FrP ønsker sikkert å tvangsfornorske dem eller sende dem ut av landet om jeg kjenner dem rett.

Det skal sies at jeg er fan av tanken på å la private bygge nye flotte sykehjem og sykehus som staten kan bruke å krympe køene sine med, men da må man jo tenke på at de offentlige tilbudene vil bli svekket og at private personer sitter å beriker seg selv bak disse private byggene. Staten betaler med andre ord penger rett i lomma deres, som kunne har styrket et offentlig tilbud som er likt for alle. Det blir også fult kaos om et stort privat sykehjem plutselig går konkurs og mange står uten plass å bo.

Sitat av Ketenna Vis innlegg
Egentlig tror jeg Norge ville klart seg helt fint uten politi, og at satsing på psykisk helse ville vært bedre bruk av politibudsjettet. Frivillige NatteRavn-lignende tjenester ville nok også fungert bedre på forebygging av de fleste typer kriminalitet. Desverre er Høyre (og FrP?) for å oppruste politiet.
Vis hele sitatet...
Mener du virkelig at natteravner og psykiatere skal fly rundt å stoppe ran, drap, voldtekter etc?
Sist endret av tgod; 10. september 2013 kl. 19:42.