View Single Post
At det sløses en del med penger uansett hvem som styrer er vel ganske klart.

Men det er en del ukulturer som jeg synes bør få fokus.

Siden vi snakker om vegvesenet synes jeg Denne saken er interessant. Vegvesenet brukte tre ganger mer på konsulenter enn faktisk legging av vei. Dette må jo bety at de fagansvarlige innen vegvesenet enter er inkompetente eller for stor arbeidsbyrde. Uansett synes jeg dette er for drøyt. Ironisk nok ansettes det hundrevis av mennesker med høyere utdanning i tillegg til at bruken av konsulenter økes.

Det andre er den økende bruk av PR-firmaer for å få egne saker igjennom storting og regjering. Her forsvinner millioner for å få ekstern hjelp til noe det demokratiske systemet burde klart å løse selv. Dette i tillegg til åpenbar forskjellsbehandling av de kommunene med mye penger kontra de med lite.

Det siste som jeg har lagt merke til i det siste er den enorme pengebruken innad i departementene. Skal de ha en middag brukes det gjerne 30-50 000 på vin alene hos fasjonable restauranter. Dette er hårreisende å lese når man vet at det er norske skattepenger som brukes. De må for all del få lov å holde kurs og konferanser. Men at det alltid skal gå i den dyreste vinen fra restauranter som Bellevue i Bergen blir for dumt. Kanskje alltid er et sterkt ord, men ofte nok til at det er tåpelig. Ei heller her er det partier som er bedre eller dårligere enn andre.

Til sist vil jeg si at det faktum at bare SV vil ha et lobby-register er en skummel utvikling. Jeg stemmer ikke SV, men akkurat her treffer de 100% blink. At man driver lobbyvirksomhet er forsåvidt greit. Men det fordrer ikke mye tillit når partiene ikke vil at det skal registreres hvilken vei private prøver å påvirke dem i.