View Single Post
Det er to hovedgrunner til at jeg ikke kommer til å stemme Piratpartiet.

1) Skepsis til enkeltsakspartier

Temaene Piratpartiet fronter er viktige, men ikke så viktige at de overbeviser meg til å stemme på dem. Det er mange andre politiske spørsmål jeg synes er minst like viktige som opphavsrett og personvern på nett, som for eksempel skatt, innvandring, utenriks, justis, utdanning og så videre. Det skal mye til at jeg lar Piratpartiets kjernesaker overstyre alle de andre sakene jeg bryr meg om.

Når det er sagt: Enkeltsakspartier har definitivt en verdi i norsk politikk, da de ofte tvinger de etablerte partiene til aktivt å ta stilling til saker de kanskje ikke hadde på agendaen. Men stemme på dem: Njah.

2) Useriøs ledelse

Piratpartiet mangler kompetente politikere. Jeg har stor respekt for svenskenes ledende PP-politikere som Rick Falkvinge og Christian Engström, og hadde man hatt slike personligheter i Norge hadde det økt sannsynligheten for at jeg stemte på dem.

Let's be honest: Formann Ø. Jakobsen er en klovn og rabulist som jeg ikke tar helt seriøst. Nestformann Ø. Middelthun er litt mer til å stole på, men ikke akkurat noen tungvekter. Jeg ser ikke akkurat for meg disse folkene som Stortingsrepresentanter (selv om de er trivelige nok når man treffes over en øl).