View Single Post
Sitat av etse Vis innlegg
Det er stor forskjell på gode og dårlige lærere. Folk kan gå gjennom samme pensum men den ene lærerne vil du lære mye av.

Problemet er bare at om man har privatskoler vil disse kunne tilby bedre lønn og dermed skaffe de beste lærerene. Dermed vil man sitte igjen med de dårlige på offentlige skoler. Dermed vil man rett og slett kunne betale seg til bedre utdanning via privatskoler.
Vis hele sitatet...
Da må det offentlige stille større krav og eventuelt høyere lønn, da dagens lønn er latterlig.
Sitat av etse Vis innlegg
Nevn gjerne en som ikke går på bekostning av andre friheter. Jeg kommer ikke på noen. Friheten til å drikke RENT vann gjør at man må rense vannet. Dette betyr at man må bruke penger på å rensevannet. I tillegg må man legge rør. Dette koster masse penger.
Vis hele sitatet...
Hva med ytringsfrihet? Ser ingen som taper på det.
Sitat av etse Vis innlegg

I tillegg er dette med rent vann noe man tar for gitt her i Norge - men det er ikke så enkelt. Om det offentlige la ned alt av renseannlegg så hadde vi hatt et stort problem når det kom til det å drikke vann. Man kan ikke akkurat drikke sjøvann, så da må man plutselig begynner å destillere og rense selv.
Vis hele sitatet...
Da ville vi fått private selskap som konkurerer om pris og kvalitet, akkurat som strøm. Og jeg tviler sterkt på at Staten plutselig legger ned vannanlegg, hvis de skulle det hadde de gitt tid til private å komme til først.
Sitat av etse Vis innlegg

Har vi nok helsepersonell til å kunne bemanne både private og offentlige sykehus? Akkurat med sykehus er jeg i et tvilstilfelle om jeg er for eller i mot. Jeg kan ikke nok om det, og vet ikke hvordan eventuelle private sykehus vil påvirke de offentlige. Så
Vis hele sitatet...
Det vet jeg ikke med sikkerhet, men flere jobber vil gjøre at flere utdanner seg. Hvis ikke vil de private gå konkurs, eller underbemannet.
Sitat av etse Vis innlegg

Men hva med å heller gjøre lærere til et mer attraktivt yrke og bare bedre de offentlige skolene? Hvorfor skal man ha private skoler? I mine øyne er det helt unødvendig - og vi burde heller bedre de offentlige slik at alle får et bedre skoletilbud.

Og hvorfor ville noen betalt for private skoler om de ikke var bedre? De kunne sendt barna på en like god skole gratis. Svaret på det er at privatskoler gjerne har værre elever per lærer og dermed kan ha bedre individuell oppfølging - noe som gir bedre læring for barna - som betyr de lærer bedre og er bedre rustet for høyskole / universitet.
Vis hele sitatet...
Det finnes forskjellige privatskoler. Du har religiøse og andre typer som du ikke lærer på vanlige skoler. Hvis du absolutt vil at barnet ditt skal lære å være en ordentlig kristen sender du h*n på en kristen skole. (Forresten en kristen skole er ingen essensiell frihet, så om man ikke har råd til det så ødelegger ikke det friheten din)