View Single Post
Sitat av Xernox Vis innlegg
Forskjellen på gode og dårlige lærere er læremetoden, vet ikke hvordan reglene er nå, men så lenge du lærte det du skulle. Så lenge det er minimumskrav på hvordan lærere skal være burde det ikke være noe problem å få de "dårlige" lærerne. Ja jeg har hatt noen ille lærere selv, men du skal lære det som er pensum, hvis ikke, klag.

Det finnes dårlige folk innen alle yrker, lærere er ingen unntak. Eneste måten å få alle lærerne like gode på er å hyre roboter. Lærere legges godt merke til da de har stort ansvar, som igjen krever høyere krav.
Vis hele sitatet...
Det er stor forskjell på gode og dårlige lærere. Folk kan gå gjennom samme pensum men den ene lærerne vil du lære mye av.

Problemet er bare at om man har privatskoler vil disse kunne tilby bedre lønn og dermed skaffe de beste lærerene. Dermed vil man sitte igjen med de dårlige på offentlige skoler. Dermed vil man rett og slett kunne betale seg til bedre utdanning via privatskoler.

Sitat av Xernox Vis innlegg
Ikke alle typer friheter er på bekostning av andre. Ja de fleste luksus er på bekostning av andre, si potetgull avfall blir kastet til andre land. Mens frihet til å drikke vann ikke går på bekostning av andre da vi ikke går tom for vann. Var litt spesielle eksempler men håper du forstår.
Vis hele sitatet...
Nevn gjerne en som ikke går på bekostning av andre friheter. Jeg kommer ikke på noen. Friheten til å drikke RENT vann gjør at man må rense vannet. Dette betyr at man må bruke penger på å rensevannet. I tillegg må man legge rør. Dette koster masse penger.

I tillegg er dette med rent vann noe man tar for gitt her i Norge - men det er ikke så enkelt. Om det offentlige la ned alt av renseannlegg så hadde vi hatt et stort problem når det kom til det å drikke vann. Man kan ikke akkurat drikke sjøvann, så da må man plutselig begynner å destillere og rense selv.

Sitat av Xernox Vis innlegg
Hvorfor vil vi få mindre mulighet på sykehus om vi fortsatt betaler like mye skatt til sykehus? Om vi får flere private vil vi få flere muligheter, ting blir billigere da de konkurerer istedenfor å ha monopol, og de som ikke har mulighet til å betale private de tyr til dagens offentlige sykehus.
Vis hele sitatet...
Har vi nok helsepersonell til å kunne bemanne både private og offentlige sykehus? Akkurat med sykehus er jeg i et tvilstilfelle om jeg er for eller i mot. Jeg kan ikke nok om det, og vet ikke hvordan eventuelle private sykehus vil påvirke de offentlige. Så

Sitat av Xernox Vis innlegg
Jeg svarte vel på dette øverst i dette innlegget. Så lenge det fortsatt er lærere på de offentlige skolene som gjør jobben sin og barna lærer pensum er det en god nok utdanning. Slik som idag. Om vi vil få mangel på lærere kan jeg ikke kommentere på, men vil tippe flere utdanner seg da private har bedre lønninger og det blir et mer attraktivt yrke.

Det er også folk som liker å jobbe offentlig. Det er mindre lønn, men mye mer stabilt.
Vis hele sitatet...
Men hva med å heller gjøre lærere til et mer attraktivt yrke og bare bedre de offentlige skolene? Hvorfor skal man ha private skoler? I mine øyne er det helt unødvendig - og vi burde heller bedre de offentlige slik at alle får et bedre skoletilbud.

Og hvorfor ville noen betalt for private skoler om de ikke var bedre? De kunne sendt barna på en like god skole gratis. Svaret på det er at privatskoler gjerne har værre elever per lærer og dermed kan ha bedre individuell oppfølging - noe som gir bedre læring for barna - som betyr de lærer bedre og er bedre rustet for høyskole / universitet.

Og der er her jeg synes det er viktig. Om det er slik at du får en middelmådig utdanning på offentlige skole - men kan betale penger og få en god utdanning på privatskole mener jeg det er feil. Alle barn burde ha like muligheter. Og da mener jeg det er mye riktigere å fokusere på å bedre de offentlige skolene i stede for å åpne opp for privatskoler.
Sist endret av etse; 30. juli 2013 kl. 14:08.