View Single Post
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Hva med min frihet til å være sikker på at jeg har en regulert arbeidstid, sykepenger, en pensjon man kan leve av samt en trygg arbeidsplass? Hva med friheten til å vite at skolen jeg sender ungene mine ikke blir lagt ned fordi selskapet har gått konkurs? Hva med friheten til å vite at oljepengene og andre fellesverdier som bl.a skal finansiere helsetjenesten ikke blir solgt til private storselskaper som skal gjøre seg rike på mine skattepenger?
Vis hele sitatet...
Alt er ikke svart-hvit. Hva med friheten til å kunne sende ungene sine på en skole, som ikke følger "alle skal med"-prinsippet? Jeg sier ikke at privatskoler skal erstatte de offentlige, men være et alternativ.

Har du sett hvordan oljepengene forvaltes? Helse-Norge er et latterlig svært byråkrati, hvor det trikses med ventelister etc for å øke bidraget.
Å ha et privat alternativ vil tvinge den offentlige biten til å jobbe bedre og mer effektivt, da det faktisk finnes konkurrenter.

Det er ikke sånn at alle rettigheter forsvinner ved privatisering, som mange frykter.

Kapitalisme har sine klare fordeler, og ulemper. At det er positive elementer å hente fra de ulike ideologiene er helt klart, både fra den venstre og høyre siden.