View Single Post
Sitat av Anders89 Vis innlegg
Svarte afrikanere er jo gjennspeilet i genene til nesten alle store sivilisasjoner fra egypt til india er det store grupper svarte mennesker. De klarte også og komme seg til australia lenge før hvite mennesker.
Vis hele sitatet...
All den tid absolutt alle mennesker kommer fra Afrika er 'svarte afrikanere' gjenspeilet i genene våre ja. Det som derimot er interessant er at det er en kun en gruppering mennesker som utvandret og spredte seg utover hele verden. Hudfarge og alt annet kom sakte men sikkert seinere. Det har faktisk den morsomme konsekvensen av at det er mye, mye større genetisk variasjon innad i Afrika enn det er i resten av verden (du har selv etter all sannsynlighet mye større genetiske likheter med en tilfeldig kineser enn to afrikanere fra forskjellige stammer har). (kilde her)

Det legger man faktisk ganske tydelig merke til når man er der også; det er særdeles mye enklere å se forskjell på Nuer/Dinka, Bari og Murle utifra ansikts/kroppsform i Sør-Sudan enn det er å se forskjell på folk fra diverse europeiske land.


Sitat av bennnern Vis innlegg
Du argumenterte for at kaldt klima ikke har hatt noen betydning for utvikling av intelligens, fordi alle de store rikene i oldtiden lå i sørlige deler av verden. Artikelen jeg linket til viste at alle menneskene som skapte oltidsrikene har neandertalergener, som trolig har mutert i kaldere strøk.Afrikanere ,som ikke har neandertalergener, har heller ikke bygget sivilisasjoner som er på langt nær like avanserte.
Vis hele sitatet...
Min helt egne personlige synsing (basert mye erfaring fra store deler av Afrika) er at det overhodet ikke er signifikant forskjell i intelligens/potensial; men at det er påtalige merkbare forskjeller i lynne. Jeg mistenker at i land som Norge har de mest impulse og hissige menneskene hatt en viss tendens til å sulte ihjel iløpet av vanskelige vintre, så vi er i snitt blitt mer avmålte og flinkere til å sette følelser til side. Det er helt konsekvent at absolutt alle Afrikanere jeg har møtt, selv de særdeles intelligente jeg har høy respekt for, lever i øyeblikket og i følelsene sine der og da på en måte som en skandinav absolutt aldri ville gjort.

Jeg la også merke til som lærer at på adoptivbarn på skolen merker man ofte trekk fra land og kulturer de ikke vet noe om (Koreanere er ofte litt tilbaketrukne og lite selvhevdene, folk fra Jamaica ofte sosiale og utadvendte, indere har mye energi etc). Jeg har alltid tolket det som et rimelig sterkt indisium på at vi sterkt undervurderer hvor store genetiske forskjeller det er på lynne mellom folk og folkegrupper. Opplevde heller aldri der merkbare forskjeller i intelligens, selv om man åpenbart ikke kan utelukke det (fordi gode komparative intelligens-studier mellom land har bare ikke blitt gjort).