View Single Post
Sitat av booboo Vis innlegg
Artig at den ene lenken din er enig med meg da.

Only eye-witness testimony and confession were admitted. For eye-witness testimony, the number of witnesses required was doubled from Islamic law's usual standard of two to four. Only free, adult Muslim men are eligible to testify in hudud cases. (In non-hudud cases the testimony of women, non-Muslims and slaves could be admitted in certain circumstances). A confession had to be repeated four times, the confessing person had to be in a healthy state of mind, and he or she could retract the confession at any point before punishment.
However, while these standards of proof made hudud punishments very difficult to apply in practice, an offender could still be sentenced to corporal punishment at the discretion of the judge (see tazir), if he or she was found guilty but the standards of proof required for hudud punishments could not be met.

Kravet om man trenger 4 vitner er altså ikke absolutt som du hevder.
Det sagt så er kravet for å dømme noen etter dette to vitneutsagn eller en tilståelse. Voldtektssaker generelt er jo veldig vanskelig siden det ofte er påstand mot påstand. Detaljene i denne saken kjenner jeg ikke, så det skal jeg ikke uttale meg om. Men det som er absurd er jo at man blir straffet dersom man ikke kan bevise at man har blitt voldtatt, det henger jo selvsagt ikke på greip.
Vis hele sitatet...
Vel, nå er det fire personer som vanligvis kreves. Dersom det "bare" kreves to vitner i enkelte saker, eller for den saks skyld så mange som åtte, så gir ikke dette kvinnen større rettsikkerhet. Betryggende å høre at personer som dømmes skyldig, men hvor bevisene ikke strekker til, likevel kan risikere å straffes med 1000 piskeslag bare fordi en dommer sier så.