View Single Post
Sitat av phish Vis innlegg
La meg bare understreke det; jeg ville valgt 1x770 GTX over 2x5970 LETT, men så koster jo et 770 GTX 3000,- nytt.

Spørsmålet er om det er mye for pengene, og JA, det vil jeg si at det er GITT at du er på jakt etter noe slikt. Det har ikke kommet noen store nyheter og 2600K + 1x5970 er godt nok for de fleste.

Så ok, la meg forklare for enkelte som har vanskelig for å fatte:

* http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=759805 <- Billigste 7970 i prisguide, 2595 nytt. Yter ca likt som 5970

* http://www.dustinhome.no/product/501...-s-1150-e-atx/ <- Hovedkort på 1150 sokkel som tilsvarer det TS postet. 3390,- altså "øverste hylle" Hva er nytt på z87 i forhold til z77, evt. 1150 i forhold til 1155? Se selv; http://www.dustinhome.no/product/501...1155-eatx-ivy/

* CPU, hvor ligger den på lista i dag? ~8500 PassMark. 4770 som ble foreslått gir ca 10100 i passmark. 2499,- billigste for 12% bedre ytelse. http://www.netonnet.no/art/data/komp...k/188831.8097/

* RAM: la oss si 1000 for 16gb ddr3. Dominator er dyrere, men der kan man spare inn.

* PSU: Corsair HX 850 kunne jeg anbefalt ny i dag. Jeg ville nok heller tatt AX hvis jeg først skulle bruke så mye penger, men skal du ha tilsvarende kvalitet nytt må du betale minst 1000,-

* HDD: 4x2tb nytt = 2400,- hvis du tar de billigste seagate.

* SSD: ca 750 for en 120GB samsung nå? Bedre, ja, en god del. Gøy å ha i benchmarks. I praksis merker man nok ikke så mye til det; jeg har hatt SSD siden første generasjon og merker ikke noen stor forskjell fra da til Samsung 840 som jeg har nå.

* Kjøleren er fortsatt kongen på haugen, og kobber er kobber. Slitasjedelen er vifta, men det koster ikke noe særlig å erstatte. 550,- ny ca. men vi kan si 400 for å spare inn der. Man MÅ ikke alltid ha det beste.

* Skjerm, helt OK fra Benq. Koster minst 1000,- for en ny.

* Kabinettet er overkill for de fleste, men får generelt gode reviews og koster 2000,- nytt. Smak og behag, men jeg hadde nok heller gått for et Fractal Design R4 for 700 kroner. La oss si 700 for kabinett, så får det bli bonus at det er high-end. Kabinett er også en ting som ikke er i rivende utvikling. ATX holder seg godt!

Ok, da ender vi på (ny tilsvarende PC):

GPU: 2595,- (evt. 3000,- om du vil ha 770 GTX, som dere vil ha. Jeg hadde også valgt det om det skulle handles nytt) +
~2000,- for et ca. tilsvarende hovedkort (dyre hovedkort har faktisk litt bedre features enn de billigste, 10xSata f.eks, som noen vil sette pris på) +
2500,- for en 15% bedre CPU. +
1000,- 16GB ram +
1000,- for PSU, MINST, selges nytt i dag! +
2400,- for HDD'ene
700,- for SSD
400,- for en ok+ kjøler, dårligere enn den som følger med
1000,- for den billigste skjermen du finner
700,- for kabinett. De fleste ville nok spart inn her, så da får det være "bonus" at det koster 2000,- nytt i dag.

= ~14-15k plussminus

Da har jeg endret på noen småsaker for å gjøre det "moderne", men du får ca det samme.

Trekk fra aldersrabatt, og 8000 er ingen skrekkelig pris. Den originale PC'en som TS poster kostet mer, men du får en like bra (~20% bedre ytelse?, litt billigere komponenter) for 14k i dag. Det kommer helt an på hva du vil ha. Hvis du bare skal game kjøper du selvsagt ikke det oppsettet, men om du trenger haugevis med diskplass så er det ikke dumt. Billigste 8TB du får tak i.

Det er vanskelig å sammenligne direkte, men her argumenterer jeg for hvorfor jeg synes 8000 er ok. Kanskje andre kan begynne med det samme?



TAKK!

Det første gode innlegget på de siste tre sidene, bortsett fra mine! Det er akkurat det jeg sier; har du ikke bruk for 8TB lagring, finn deg en billig-pc, men du får mye for pengene for 8000,- her GITT at du ellers ville kjøpt noe tilsvarende nytt. Det burde være unødvendig å understreke det, men noen tror visst at fordi DE ikke trenger noe, så er det ikke verdt noe.
Vis hele sitatet...
Vis du sier at en tilsvarende pc vil være 13-14k, er da pcen verdt 6-7k etter åpning, / første bruk. Og da legger man på 3år, og sier da 3-5k MAKS! vis det du sier er at man kan få en ny og like bra for 13-14.

OG ny er bedre fordi om 2 år vil denne pcen ikke være verdt særlig mye, men en helt ny kan du få igjen endel for.