Tråd: Groguide
View Single Post
Sitat av Taurean Vis innlegg
På det "LST"-bildet, altså Low Stress Training, hvordan er det mulig å få så mye ut av èn plante?? Stammen er jo tjukk som et stålrør
Vis hele sitatet...
Hehe ja det ser veldig imponerende ut om man ikke har gjort det selv, og skulle det være av interesse så kan jeg gjerne forklare hvordan jeg gjorde det i den tiden jeg testet ut denne teknikken. Men for nå forklarer jeg det kort.



Som du kan se på bilde er det snakk om å "strekke" planten ved hjelp av enten netting eller tau av et slag slik at den ikke bare vokser oppover, men fyller et større areale. Skal man gjøre dette må man for det første ha store potter, type 20-40 liter. Det vanligste er nok å bruke tråd og lage små hull i kanten av potten for å kunne holde planten nede.

Det er sånn at det øverste skuddet på cannabis planten produserer hormoner som kalles Auxiner, disse hormonene vil alltid være "konsentrert" i det øverste skuddet som vokser. Poenget med LST er å fordele disse Auxinene sånn at også skuddene under det øverste skuddet skal bli like "prioritert" som det øverste.

Så når da man bruker tråd eller netting til å tvingen det/de øverste skuddet/skuddene på planten til å havne under andre mindre skudd vil disse hormonene fordeles på det/de skuddene som nå er blitt høyest. Resultatet av dette er at istedet for at man har et dominerende skudd øverst og mindre skudd under, så fordeler hormonene seg på det/de skuddet/skuddene som er like høye. Man får nesten det samme resultatet av å "toppe" en plante.

(Det å "toppe" en plante betyr enkelt og greit at man klipper av det øverste dominerende skuddet, slik at de skuddene under skal vokse, og med "topping" så gjør man dette 1-6 ganger i løpet av vekstfasen alt etter plassen man har.)

Når det er sagt så er det et par andre ting jeg vil dele mens vi er i gang.. En av de største grunnene til at LST brukes mye i blandt annet statene er fordi der øker straffen etter antall planter du blir tatt med, mengde spiller også en rolle på straffen, men i motsetning til Norge har som sagt også antall planter noe å si for straffen om du blir tatt..

Jeg nevner dette fordi selv om det ser imponerende ut (og tro meg når jeg sier jeg har hatt stammer som måtte sages når de skulle høstes) er det ikke lønnsomt... Det å "trimme" en plante gjør at bare vekstfasen tar opptil 2 måneder lengre enn om du bare hadde latt den gro med et dominerende skudd, men det tar også enormt mye plass.

Det å dyrke cannabis med LST er utrolig gøy om man har dyrking som en hobby, og jeg lagde i min tid en rimelig fet bonzai av en av plantene mine, det var utrolig underholdende og det ble rett å slett nydelig å se på, men de aller fleste som dyrker er ute etter røykings, desverre...

Derfor vil jeg også si at når man dyrker (for røykings) må man nesten tenker over tid, strømforbruk og gram pr. m2.. Jeg har høstet over kiloen på en plante, men på den tiden og plassen den planten trengte for å komme i mål kunne jeg kjørt to fulle runder med 12 planter og dermed høstet 1,5 kilo.. Så det er nok for spesielt interesserte og steder hvor antall planter vil påvirke evt. straff dette brukes mest..

Forresten, sikkert også i land som Nederland hvor du kan ha 1-5 planter "lovlig" Håper dette var svar på spørsmålet ditt