View Single Post
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Trådstarter
Sitat av Deezire Vis innlegg
Dette er en diskusjon, ikke et angrep på deg personlig, så du må gjerne ta deg litt ekstra tid når du forfatter emnet, det er ganske tungvint å diskutere når det virker som du skriker eller har dårlig tid halvparten av tiden. Innlegget har også blitt for stort, så jeg har blitt nødt til å fjerne sitert tekst, dessverre.

For fremtiden, jeg kommer ikke til å "ta en titt på" på bl.a. blogger og wikipedia. Hvis det er noe som står der du mener er relevant for debatten så må du gjerne sitere det, men ikke forvent at jeg bare leser alle linker du sender. Jeg har ingen grunn til å tro at det er en dårlig utført hersketeknikk, men det kan fort oppfattes som slikt.
Vis hele sitatet...
For det første bør du grundig sette deg inn i markedsmekanismer og markedsteori, og hvordan dette fungerer på makro -og mikronivå, og hvilke fordeler og ulemper privatisering og nasjonalisering har i ulike områder. Deretter kan du komme tilbake til denne tråden med sterkere argumenter.

"Bloggene" som du nevner, er (én av) kildene bak påstandene mine. Jeg kunne godt ha linket til mange, mange flere, som du burde ha satt deg inn i. Du sier at du ikke gidder å lese linkene, og at jeg burde sitere, ...gjett hva; det hadde gått over mange innlegg og tatt forferdelig mye plass. Kort sagt, ganske upraktisk. Ellers interessant at du ikke gidder å lese kildene, før du setter harde påstander på tekst her.

Jeg anbefaler deg også å tone ned litt hersketeknikkene (typ; "ta deg bedre tid", "skriker og har dårlig tid"), så vil du få langt mer saklige tilbakemeldinger med mer fokus på temaet.

-Pwned-.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Regulering.

Jeg har aldri påstått at et fritt marked vil fungere, helt uten videre. Vi har derimot ganske mange eksempler på at et regulert, men privatisert marked fungerer bedre enn statlig drevet. Et av de beste eksemplene på dette er oljenæringen, som i stor grad står bak Norges rikdom. Jeg syntes det derfor blir for dumt å blindt forkaste tanken om at man kan gjøre vanndistribusjon bedre og billigere ved å privatisere det, bare på et prisipielt grunnlag
Vis hele sitatet...
I korte trekk er dette svært avhengig av hvilke marked det er, og hva som er varen/tjenesten i dette markedet. I mobilmarkedet, som nevnt så vil et statlig monopol på veldig mange måter være bakstreversk, ueffektivt, lite innovativt og rett og slett dumt. I privatisering av sikkerhetsstyrker, jernbane eller som her vannforsyning, så er hovedregelen å overlate slike oppgaver til det offentlige.


Sitat av Deezire Vis innlegg
Ja, kroppen i seg selv kan nok klare seg uten tilgang på moderne energi i ganske lang tid, men samfunnet kan ikke, og uten et velfungerende samfunn vil også muligheten for tilgang til rent vann forsvinne. Gode eksempler på dette er land som Sudan og Somalia.
Vis hele sitatet...
Ja, tilgangen på rent vann vil forsvinne etterhvert, men mennesket trenger vann kontinuerlig i langt større grad enn det trenger tilgang til brensel kontinuerlig. Så langt har du ikke vist for meg hvordan private aktører skal kunne sikre nonstop at alle mennesker i et gitt område har vann, uansett.

Sitat av Deezire Vis innlegg
Det er godt mulig du mener det er farlig, men du presenterer ingen gode eksempler på hvorfor det kan være farlig. Staten kan legge føringer akkurat som den vil, og i et demokratisk land som Norge så er staten bare en forlengelse av folket.
Vis hele sitatet...
Ja, er dette ikke innlysende for deg, eller trenger du å få det inn gjennom teskje? Om ikke direkte så er dette indirekte nevnt flere ganger i svaret mitt. I tillegg om du hadde lest artiklene som jeg linket til, om pros vs cons rundt privatisering av vannforsyning så hadde du ikke skrevet det du skrev nå.
Når private aktører besitter store vannressurser som er helt essensielt for befolkningen, har offentlige aktører mindre og mindre makt og påvirkning på produktet, distribusjonen og hele tjenesten generelt.

Sitat av Deezire Vis innlegg
Jeg skjønner ikke hva du ønsker å oppnå ved å prøve og latterliggjøre meg. Men det for være opp til deg, jeg syntes det bare det blir å ta det litt vel langt. Det er en debatt, ikke et personlig angrep på deg som person.

Vi har mange mekanismer som kan brukes for å sørge for at ingen selskaper oppnår et monopol eller blir for store. Regulering og føringer fra staten er nøkkelord.

Det er godt mulig det offentlige ikke har en profitt, men det betyr ikke at de gjør oppgavene på den mest kostnadseffektive måten. Hvis et selskap ikke tjener penger så går det konkurs, hvis det er fordi føringene fra staten er for harde så har man tre valg, enten fire på kravene, godta en høyere pris eller gjøre det selv. Det siste alternativet utelukker ikke de to første.
Vis hele sitatet...
Jada, det har vært flere eksempler på der private aktører tatt over vannforsyningen, i første rekke England (etter Thatcher), USA flere steder, Bolivia (amerikanske seskaper), og Chile. Fellesnevneren for disse er at det har gått bra en viss periode, selve vannkvaliteten har økt no (f.eks i England), men i det lange løp har ikke ting gått så bra. Selskapene må kutte på vedlikehold, fordelingen har vist seg å ikke være jevn, vannprisene har vist seg å ikke være jevne og forutsigbare, profittjagende aktører ser heller til at tjenesten/varen deres genererer profitt enn at befolkningen er kollektivt sikret god og stabil vannforsyning, generelt usikkerhet og uforutsigbarhet i mange ledd når selskapet er det primært for å tjene penger.


Sitat av Deezire Vis innlegg
Tilgangen på mat har økt fordi vi har utviklet bedre metoder å produsere det på. Og ja - det er fullstendig mulig at vi hadde hatt en utvikling selv om staten stod for produksjon av maten, men det er mye som tilsier at det ikke hadde vært tilfellet. Siden vi har privatisert alt fra produksjon til distribusjon har vi skapt et intensiv for å effektivisere det.

Når rent vann er en så begrenset resurss som det er i dag, syntes ikke du at det ville være fordelaktig om vi sørget for at den ble best mulig utnyttet? Ja, vi har nok av vann i havet og ved polene, men det trengs enorme mengder energi for å rense og transportere dette vannet. Vil det ikke være bedre om vi sørget for teknologi som gjorde at vi slapp dette. Oljebransjen er et godt eksempel på en bransje som har utviklet enormt med teknologi for å bedre utnytte de resurssene som finnes.
Vis hele sitatet...
Du ser ikke poenget. Vann er en _fornybar ressurs_, og den vil alltid mer eller mindre komme tilbake, slik at utnyttelse og utvinning(spesielt) ikke er noe stort problem i størsteparten av verden. Vannet vil ikke forsvinne om 100 år, men det vi kan få av tilstander er f.eks når griske private - eller offentlige - aktører stenger av vanntilgangen til befolkningen, enten av politiske eller økonomiske årsaker.

*Rent* vann er en begrenset ressurs ja, og jeg tror nok private aktører kan bidra med utvinning og effektivisering på lokalt nivå. Når det gjelder _eierskap_ til vannet i større skala, stiller saken seg ganske annerledes.

Sitat av Deezire Vis innlegg
Jeg tror du må lese det jeg skrev. Det var aldri min intensjon å legge ord i munnen på deg, og jeg ser heller ikke hvordan jeg har gjort det.

Siden du er så opptatt av dette med makro og mikronivå, så kan det kanskje være lurt å klarifisere at jeg alltid har snakket om det du omtaler som "makro". Det du omtaler som "mikro" eksisterer allerede i dag.

Som du selv nevner i andre avsnitt så betaler vi allerede i dag for vann gjennom en kommunal avgift, så ja, det er åpenbart ganske mange som "gidder" å betale for noe så fundamentalt. I dag har man faktisk ikke noe valg. At avgiften er liten i forhold til kjøpekraften og lønnsnivået i Norge er helt urelevant til diskusjonen, det sier ingenting om hvorvidt vi i dag betaler mer enn vi trenger for vann.

Alt annet i markedet tilsier at prisen blir lavere og tilgangen bedre når man åpner opp for noe annet enn et statlig monopol.
Vis hele sitatet...
Den kommunale avgiften er nokså liten, og betales nokså sjelden, og jeg må si at det er svært lite klager i Norge på den avgiften, jeg har i iallefall ikke noe særlig. Kan godt komme med tilbakemelding den gangen jeg hører en klage. At den er urelevant som du sier, viser meg at du ikke helt har forstått hvorfor det er så lett for nordmenn å betale denne avgiften.

At tilgangen blir bedre privatisering er generelt feil, men også delvis riktig, kommer svært an på hvilke marked og hvilke produkter/tjenester du snakker om. Rundt pris, så har du delvis rett, f.eks har flybilletter gått ned ganske kraftig etter privatiseringen, men privatisering av vannforsyning derimot har ført til høyere priser på vann i de stedene det er privatisert, og med større uforutsigbarhet for konsumenten. Dette gjelder ikke overalt, men i de fleste tilfeller hittil. Og for å gjenta, hvorvidt et produkt eller en tjeneste blir billigere etter privatisering, er markedsavhengig.

Videre så er makro-nivå og mikro-nivå helt grunnleggende økonomiske begreper, så det er ikke noe bare jeg bruker. Mekanismer, hvordan markedet fungerer, og rett og slett hele økonomien, arter seg forskjellig ifra mikro til makro.


Sitat av Deezire Vis innlegg
Jeg syntes det blir litt søkt å godta at vi betaler mer enn vi nødvendigvis må for en "god nok" tjeneste, når det åpenbart er rom for forbedringer i mange ledd, hvor kvalitet er ett av dem.

Snarere tvert i mot, kvaliteten på flyvinger er i en helt annen dimensjon i dag enn for 20 år siden. Det er bl.a. enormt mye tryggere å fly i dag. Service er relativt, det er ganske åpenbart at forbrukere ønsker billigere billett fremfor ekstra personell på flyet. Og det er akkurat det som er poenget, la forbrukeren velge hva som er viktig.
Vis hele sitatet...
Okei, så hva hadde et privat selskap gjort når det allerede er svært god kvalitet og de aller, aller fleste er fornøyde?

Service er subjektivt sier du, men jeg vet at jeg satt og koste meg mye, mye mer på et SAS-fly for 10 år siden, en i et Norwegian-sete nå i 2013. Prisen er forskjellig ja. Men dette er offtopic.

> http://www.oecdbetterlifeindex.org/topics/environment/ (merk deg ordene fra OECD;
Access to clean water is fundamental to human well-being. Managing water to meet that need is a major – and growing – challenge in many parts of the world.
Vis hele sitatet...
> http://www.un.org/esa/agenda21/natli...rNorway04f.pdf
Sitat av Deezire Vis innlegg
Jeg har absolutt ingen idé om hvor jeg trekker inn stråmenn, men det er mulig vi har en helt forskjellig forståelse av hva en stråmann er.

Her kommer du med helt udokumenterte påstander, som like godt kan overføres til en stat. Det er ingen automatikk (selv om du sier så) at et store selskaper blir "sølve og få dyr drift, ergo ulønnsomme på lang sikt". Det finnes derimot mange gode eksempler på det motsatte.

Jeg har aldri sagt at et helt uregluert fritt marked, slik det tilnærmet var i USA på den tiden, er en god idé.
Vis hele sitatet...
Igjen, hadde du tatt deg tid til å lese igjennom artiklene jeg henviste til, så hadde du ikke satt noe så dumt på trykk.
Jeg har flere ganger sagt, direkte eller indirekte, hva som er de underliggende årsakene til at vannforsyninger i makroskala bør forbli en offentlig oppgave. Dessuten står dette godt forklart i flere av artiklene.

Sitat av Deezire Vis innlegg
At mat smaker "heslig" er en helt subjektiv mening, og har ingenting med debatten å gjøre. Du nevner også regulering av matbransjen, og viser til at det har fungert godt i Norge. Jeg bare skjønner ikke hvorfor det kan fungere på noe som er minst like elementært (du kan ikke leve uten hverken mat eller vann, utrolig nok) som mat, men ikke på vann.

Så - hvis det fungerer på mat, energi og andre næringer, hvorfor er det automatikk i at det ikke kan fungere for distribusjon av vann? Så langt har du bare lagt frem påstander om at det ikke kan fungere, uten å vise til annet enn din egen påstand.
Vis hele sitatet...
Ja, dette er en subjektiv mening som svært mange (spesielt dem som er opptatt av kosthold og trening) hadde sagt seg enige i.
Maten vi får har er produsert på en altfor ankel måte, det er altfor høye mengder karbohydrater deriblant sukker og stivelse i moderne butikkmat, det er generelt lite som er i nærheten av fersk, mat transporteres over for store avstander, lagres forlenge, mister mange næringsstoffer og mineraler, etc.

Først og fremst fordi vanntilgang ikke er garantert, på samme måte som ved offentlige aktører. Vann er næringsmiddel som mennesker trenger kontinuerlig, faktisk ja i enda større grad mer kontinuerlig enn mat, og det er vist til deg gjentatte ganger at private aktører gir dårligere vann, til høyere pris, og viktigst av alt til langt større usikkerhet. Matbransjen fungerer godt i Norge fordi den er strengt regulert, det gjør den ikke i den tredje verden der de internasjonale matprodusentene regelrett herjer med jordsmonnet, vannressursene og fordelingen av mat. Det finnes svært, svært mange forskjellige typer mat, og konsumentene ønsker den valgfriheten når det kommer til mat. Når det kommer til drikkevann, så ønsker ikke konsumentene stort sett noe annet enn det vannet de får igjennom springen, og du er vel også klar over at vi ikke har mange forskjellige typer drikkevann, tipper jeg?? Vann er vann..
Som vist har det vært forsøk på å privatisere vannressursene i makroskala i flere land, flesteparten av tifellene er mislykkede, mer eller mindre if.t det offentliges virksomhet på området.
Du kan jo også spørre deg selv, hvorfor har ikke mange land i verden allerede privatisert vannressursene, hvis fordelene visstnok er større enn ulempene? Privatisering er uansett ikke et tema i Norge eller nærliggende land, heldigvis.



(...) Du later til å ha litt dårlige dybde -og breddekunnskaper på feltet. Som nevnt helt oppe, så bør du sette deg inn i hvordan økonomien fungerer, og hva som er årsakene til at vann ikke er privatisert i Norge eller mange andre deler av verden. Dessuten må jeg si helt objektivt at du har en dårlig diskusjonsstil, argumentene dine er tynne og holder ikke mål. Derfor blir det litt enkelt for meg å demontere og knuse dem.

edit; én ting til, du trenger ikke å lurke tråden som usynlig. Jeg har fått med meg tidspunktene innlegg er blitt skrevet på, osv, og regner med jeg får et motsvar.
Sist endret av aeon_illuminate; 26. juni 2013 kl. 14:58.