View Single Post
Må si det det var humoristisk å se deg bruke ordtaket rød tråd i den teksten din som glorifierer Cannabis som om det skulle være imsdal på flaske - Vann, bare enda bedre enn på tappekran. Det tok ikke mangen linjene for meg før den røde tråden din starter å slå noen solide knuter. Det starter jo greit med at vi får bekrefta at du ikke er under gjennomsnittet intelligent..men så starter det å spore litt av for meg.

Du kjører sammenligninga som aldri blir gammel. Cannabis vs alkohol..en lengre tirade hvor du sammenligner skadene/dødstalla og konkluderer med at man så og si er kriminell om man står fast ved å ha alkohol tilgjengelig men ikke cannabis. Så sier du at du ikke vil kriminalisere alkohol. Hvorfor ikke? Det er jo satan selv. Men vi kan leve med et onde om vi legaliserer et gode? Jeg regner selvsagt med at du ser på det som utenkelig å få alkohol kriminalisert, men du sier jo rett og slett at du ikke har noe ønske om at det skal bli gjort ulovlig. Noe som fører meg over til hva jeg egentlig sitter igjen med etter å lest den teksten din.
Argumentene du kommer med gir meg ingen mening/logikk om de ikke skal gjelde for avkriminalisering av alle type stoffer i små kvantum. Du forteller om hvor fint du fungerer selv om du tar en joint, og drar frem det medisinske aspektet ved cannabis. Cannabis er langt fra det eneste stoffet folk fungerer fint på ei er det alene om å ha medisinske egenskaper. Så hvorfor skal man avkriminalisere/legalisere ditt favorittdop men ikke alle stoffer?

"Cannabisavhengighet er et økende problem. I fjor fikk mer enn 100.000 personer behandling for cannabisproblemer i europeiske land. Etter heroin er cannabis nå det narkotiske stoffet som flest søker hjelp for i Europa. Også her i landet ser vi den samme tendensen. Blant dem som har brukt stoffet fem ganger eller flere, vil i underkant av 20 prosent kunne utvikle avhengighet. Blant regelmessige cannabisbrukere, rapporterer så mange som 35 prosent at de grunnet abstinensplager har problemer med å slutte med stoffet."
(Personlig synest jeg de prognosene for av potensiell avhengighet virker litt overdramatisert, og abstinenser/slutte med cannabis er selvsagt ikke like hardt som tyngre stoffer. Det forandrer ikke det faktum at over 100.000 personer måtte ha hjelp med sine cannabisrelaterte problemer.)

"Data Sirus har samlet inn viser at realprisen på hasj i Norge har falt med mer enn 50 prosent de siste tiårene, noe som gjør at hasj prismessig kan være en sterkere konkurrent til øl enn tidligere. Til tross for reduserte priser og økt tilgjengelighet, har likevel andelen unge mennesker som oppgir bruk av hasj og marihuana gått ned de senere år. Norge er blant de land med lavest forekomst av cannabisbruk i den vestlige verden."
(Jeg vet ikke hvor de har fått det fra at prisen på hasj har falt de siste tiårene med tanke på at prisen har hoppet litt over hele Europa siste årene. Men Cannabis er mer tilgjengelig nå enn noensinne, og likevell er vi på bunnen av lista når det kommer til unge som bruker cannabis. Selv med din idealisering av dette stoffet kan du vel være enig i at det er en bra ting(?) - Dette risikerer man selvsagt å snu helt opp ned om Norge selv skal komme inn på markedet og tilby stoffet. Det sender hvertfall en beskjed til ungdom jeg ikke tror noen er tjent med å sende.)

Du prater mye svada og. Som du ser ligger vi veldig lavt når det kommer til ungdom som bruker cannabis, Amsterdam er helt i toppen. Du sier at ved en avkriminalisering/legalisering så vil ungdom slippe å bli kriminelle. Jeg antar at ungdom er noe rundt 15-17 - Desse vil jo fortsatt være kriminelle, om de enten kjøper det av andre kriminelle, eller via folk som langer det de har kjøpt. Du har heller ingen garanti for at all cannabis kriminalitet forsvinner ved en legalisering. Staten sier selv at grunnen til at alkohol og tobakk er så dyrt i Norge er grunna den prevantive effekten prisnivået har. Da kan man tenke seg at de vil bruke samme tankegang på det tredje rusmiddelet de evt. skulle solgt. Norge er idag det eneste landet med alkohol og tobakk relatert kriminalitet. Så at et polutsalg med åpningstider og IDsjekk+sjangsen for en mye dyrere pris tilsier at politiet fortsatt måtte bekjempet cannabis, selv med en legalisering.

Som sagt, teksten din har noen gyldige/gode argumenter for å avkriminalisere all narkotika om du hadde omformulert deg litt. Om jeg skulle gjettet, så tror jeg utfallet av å gi den der kjærlighetserklæringa di til noen politiker/folk som ikke bryr seg/folk som ikke vet noe om temaet ville kun gjort at de ble enda mer skeptisk til det. Teksten din er totalt blottet for alt annet enn utsagn som taler cannabis til fordel. Mye av det som går igjen i legaliseringspratet er at man må få de eldre til å få øya opp, at folk tror cannabis er like farlig som heroin, at man skeier helt ut. Det er jo forsåvidt et faktum, men å skrive en tekst hvor der virker som du er en salgsrepresentativ for produktet cannabis-til-verden fungerer absolutt like dårlig på motstanderne som deres budskap sikkert gjør på deg..