View Single Post
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Egentlig litt offtopic, men jeg mener likevel relevant:

# 11 grunner til tyrkernes sinne - Aftenposten, av Kjetil Hansen

# Mange sannheter om Tyrkia-opprøret - VG, av forfatter Mustafa Can

# Den tyrkiske modellens fall, av Per Olav Ødegård, utenrikskommentator i VG

- Altså tre fine, lettleste artikler på norsk som kan være med opplyse om opptøyene i Tyrkia, samt også litt(mener jeg) om situasjonen i Midtøsten forøvrig og opptøyene der. Ikke at noen at artiklene har direkte sammenheng med temaet vårt, muslimsk terrorisme, men de kan være med på å forklare ganske mye ganske lettfattelig, for å forstå den delen av verden *litt* bedre.

Og nettopp forklare hendelser og tilstander tror jeg vi trenger mye mer av, spesielt pga enkelte faktisk ja direkte fremmedfiendtlige(!) innlegg lenger bak i tråden. Dessverre fremmedgjøres den muslimske verden for oss og vi for "dem" når debattklimaet er sånt.
Ellers, iblant alle de katastrofenyhetene fra Irak, Gaza, Egypt osv, hvor ofte hører vi om enorm økonomisk vekst midt i globale nedgangstider i Tyrkia, hvor ofte hører vi om demokratisk progresjon i Libya og Tunisia, hvor ofte hører vi om all satsingen på næringslivet og i teknologi som gjøres i gulfstatene?
Og for å nevne protestene i Tyrkia; stikkordene er 'mer kapitalisme i landet', 'strengere stat' , + 'mer religion', derfor protesterer folk og særlig ungdommen.
Sist endret av aeon_illuminate; 6. juni 2013 kl. 01:14.