View Single Post
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
@ Myoxo;
Lurer litt på de setningene dine i innlegget over, om de store dyre husene boende av folk som kler seg veldig tildekkende(?) på Furuset, stemmer dette? Jeg skjønte ikke helt det du mente.. Og er det sånn at det faktisk er (ofte) innvandrerfamilier som eier de store husene rundt kjerka på Furuset/Furuset Allé?
Vis hele sitatet...
Ja, dette er helt korrekt - området Furuset, Trosterud og Lindeberg består hovedsaklig av boligblokker og små rekkehus i borettslag. Noen områder, f.eks Øvre Lindeberg har ganske store hus og hager, men her bor det mange etnisk norske. Området rundt Furuset kirke har derimot også en del villaer med anseelige tomter, men her bor det helt klart flest folk med minoritetsbakgrunn. Dette er ikke praktvillaer slik man finner på vestkanten, men de er blandt de støsrte og dyreste husene i området. En del vietnamesere og tamiler og indere bor der, men også mange fra den muslimske verden. Folk som bor her har en del penger; her er det mye dyre biler og pent møblerte hjem. I borettslagene bor det også mange muslimer, men mine observasjoner tilsier at det er de velbeslåtte som helt klart ter seg mest ekstremisitisk. Sagt på en annen måte: ser du en burka på Furuset senter, så kan du banne på at hun bor i et stort hus. Ser du en vestlig kledd muslim der, så bor de trolig i leilighet. På Grønland og Tøyen virker det også på meg som om det er mindre sammenheng mellom penger og fanatisme; der ser du burkaer, niqaer og vestlige klær med diskret hijab om hverandre, og alle bor som kjent i små bygårdsleiligheter for det finnes ikke annet der.