View Single Post
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Litt mer konkret rundt dette; Jeg var for noen uker siden i Oslo "øst", besøkte noen venner. Jeg tok t-banen fram og tilbake fra sentrum atskillige ganger i løpet av helga jeg var der.. Og hva observerer jeg? Jo, at de muslimske jentene nærmere sentrum var langt mer liberalt og samtidig religiøst kledt (altså tettsittende klær men en pen hijab/skaut oppå), imens jeg ser et par tilfeller av heldekkende niqab på Lindeberg og flere eldre kvinner (som så) tungt deprimerte ut i ganske heldekkende bluser og slør på steder som Furuset og Ellingsrudåsen. Jeg observerte også et visst antall unge somaliske gutter med bønnelue og langt imam-skjegg på Furuset..
Hvorfor nettopp disse folkene, og hvorfor nettopp folk fra/med opphav fra områder som Somalia, Kaukasus, periferien i Irak..? Jo, igjen kommer vi tilbake til dette med påvirkning og sosioøkonomisk status.. Disse har opphav fra områder som er fattige, ødelagte og påvirket av radikalisering. Samtidig bosetter de seg i områder i Oslo som har tettest konsentrasjon av mennesker fra de aller fattigste muslimske landene..

Vi kan jo spørre oss, hvorfor ser vi ikke (litt stygt sagt) "burka-tilstander" i Bergen eller Trondheim, som begge har begge en forholdsvis stor innvandrerandel?? (Jo, jeg kjenner til Trondheim iom at jeg ser miljøet hver dag, og i Bergen har jeg vært mange ganger-) Hvorfor ser vi ikke så mange religiøst fundamentale eller forsåvidt radikaliserte muslimer fra si f.eks Tyrkia, nordvest-Afrika, sentral-Asia, Balkan, Malaysia, Iran ikke minst, osv?? Jo, fordi den sosioøkonomiske situasjonen deres var allerede før de kom til Norge langt bedre enn for en fra Somalia, Afghanistan eller Yemen, - imens når de allerede er i Norge utdanner de seg, får jobber, bor (hovedsaklig) andre steder enn dype Oslo-øst, og er i regelmessig kontakt med andre enn bare de ifra "sin" gruppe, deriblant nordmenn - óg alt dette gjør de i tillegg til å være like gode muslimer som de mer "fundamentale" ifra fattigere land. Og når det gjelder Bergen og Trondheim har vi ikke en like "ille svær" konsentrasjon av mennesker fra alle andre land enn Norge og Skandinavia på étt sted.. Eller jo, vi har jo studentbyene, med dette er oppegående mennesker som utdanner seg og skal et sted i livet..

Når alt dette er sagt, la meg bare si at det er enorme _individuelle_ forskjeller, og dette jeg skrev over ikke betyr på noen måte at det ikke finnes (f.eks) somaliere med god utdanning eller fet jobb og som er velintegrerte i et nytt og svært så annerledes land.
Vis hele sitatet...
Undertegnede har bodd på Lindeberg i flere år. Min observasjon er at de som kler seg mest ekstremt i området rundt Furuset er de som bor i de dyreste husene. I borettslagene hvor folk er litt mindre bemidlede ser du gjerne at bestefar i heimen har på seg den klassiske pakistanske kjorteltingen, mor og bestemor har typisk sorte, heldekkendeklær (dog uten niqab, bare skaut), ungdommen og barna er kledd vestlig. Jentene har selvsagt skaut, men oftest i pastellfarger. Hvis man derimot beveger seg mot Furuset, og ser på de ganske store og dyre husene i området rundt kirken, så er status annerledes. Der er det lang, hvit ørkenbekledning (tenk oljesheiken fra Flåklypa GP) med tilhørende grønt skjerf rundt hodet som gjelder for mennene, uavhengig av alder. Unge menn er ofte mer ekshibisjonistiske med hensyn på sin religion enn den eldre garde. Kvinnene er tett innpakka og tusler tre skritt bak mannen med senka blikk. Niqab og burka forekommer, men nokså sjelden. Imidlertid ser man en del slike familier hvor kvinnene ikke er med ut uanfaensett, så jeg mistenker at det er en sammenheng - hvorfor lage oppstuss og dårlig PR av mors burkatelt når man bare kan holde henne inne?
På Tøyen og Grønland mener jeg bestemt å ha observert flere innpakka kvinner, og da gjerne fra folk med svakere økonomi.

@bamse: Å bruke analsex som argument for at homofili er galt er ikke bare tåpelig; det viser også at du ikke evner å tenke rasjonelt. Hadde du grublet litt ville du sett at årsakssammenhengen ikke er til stede - mange heterofile driver med det samme, mange homofile menn unnlater å gjøre det (seksuell tilfredsstillelse finnes i flere former, man har hender også!) og den desidert tryggeste sexen man kan praktisere er den som forekommer mellom to homofile kvinner. Det eneste du har å basere ditt argument på er således at den hellige boka di sier at det skal være slik, at det er "ekkelt" er bare en rasjonalisering fra din side. Og en svak en som sådan. Ingen mennesker har noensinne blitt skadet av at noen av samme kjønn morer seg på sitt eget soverom, å mene at dødstraff er betimelig for noe slikt er hinsides all fornuft.
Jeg reagerer også på hykleriet ditt - du akker deg over at folk flest baserer sin oppfatning av muslimer på hva media skriver om saken, og at dette bildet er grovt feilaktig. Samtidig baserer du ditt bilde av homofile på de samme medienes oppslag! Det er nemlig slik at det kun er et fåtall homofile som deltar i homseparaden, og av de som gjør det er det ikke mange som opptrer slik i det daglige. Media vil selge aviser, normale homser med en normal jobb og adferd er ikke spennende, akkurat som troende muslimer som ikke vil skade andre og bare være i fred med livet sitt ikke akkurat gjør seg på forsida.
Avlutningsvis: du fremstår som en fanatiker, og en farlig en som sådan. Selv har jeg i utgangspunktet et nokså avslappet forhold til islam, men dine vanvittige meninger koblet med din totalt fraværende rettferdighetssans trekker helt klart i motsatt retning. Det er dessverre typisk for konvertitter at de blir ekstreme og fordømmende for andre tolkninger av egen religion, så jeg velger å se på deg som et enkelttilfelle - jeg vil ikke legge din ekstremismer til grunn for å være mer skeptisk mot andre muslimer.

@alle som bruker ordet 'islamofobi': en fobi er en ugrunnet, irrasjonell frykt. Veldig mange som stemples som islamofobe misliker islam, men de er ikke nødvendigvis redde. Gå heller over til 'aversjon'; det er mer korrekt og mindre stigmatiserende.