View Single Post
Best uten ball!
r0bin's Avatar
691
Sitat av nso Vis innlegg
  • Lærere som ikke har høye nok krav på seg til prestasjon og kunnskapsnivå.
  • Elever fra The Entitlement Generation -- som har vokst opp med mange rettigheter, få krav og en oppfatning om at de er spesielle, unike og generelt verdifulle.
Alle andre faktorer er underordnet.
Uten lærere med kunnskap og elever med evne og vilje til å tilegne seg den, så er det ingen tiltak fra myndighetenes side som har noen egentlig innvirkning.
Vis hele sitatet...
Nso traff spikeren på hodet tidligere i tråden.

Ingen tiltak fra hverken departement, regjering eller lærere vil fungere før elevene er motivert til å lære.

Se bare på Kina som masse produserer 6'er elever. Hvordan? Elevene bruker sin tid på og etter skolen til skolearbeid. De sitter hverken på facebook, bråker i timen eller tukler med mobilen når de er på skolen, de er på skolen for å lære. For dem er bare det å få muligheten til å studere et stort privilege.

Jeg tror det reflekterer den generelle levestandarden vi har i Norge. Når man vet at man kan tjene veldig godt på en jobb som ikke trenger utdanning, samt et solid offentlig sikkerhetsnett som vil ta deg imot hvis du skulle falle utenfor så mister man kanskje litt av motivasjonen for egen læring.
Hvordan våre barn/ungdom skal motiveres for å gjøre en innsats på skolen vet ikke jeg, men jeg er ganske sikker på at hverken målinger, fokusgrupper, rapporteringer eller nasjonaleprøver kommer til å rette situasjonen.
Sist endret av r0bin; 3. juni 2013 kl. 20:45.