View Single Post
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av Kramer Vis innlegg
Problemet er bare kostnaden på USAs "innflytelse" er tusenvis av døde mennesker. Og Assad er ingen diktator, men en demokratisk valgt president. Regjeringsstyrkene forsvarer landet etter hundrevis av terrorangrep og bevæpning av terroristgrupper. Jeg hadde kanskje skjønt argumentasjonen om krigsforbrytelser hvis dette var en borgerkrig, men dette er utenlandsk finansiert militia som angiper landet. Hva legger du i "voldsomt dikatorisk" og hva har det å si hvis han er sekulær? Da hevder jeg at israel er en mer dikatorisk og voldsprovokatør enn de fleste i midtøsten. Vesten har ingen egentlige interesser i midtøsten utenom olje og ressurser. Det er selvfølgelig ikke pent å se på at regjeringstyrkene forsvarer landet, eller prøver å ta kontroll over byene, men terroristene bruker en bevisst strategi for å få innflytelse uten å ta hensyn til sivile.
Vis hele sitatet...
Voldsom diktatorisk betyr (bl.a det som andre har nevnt her) at han har arvet makten, at Assad har et hemmelig politi som alle andre diktatorer, at _majoritetsbefolkningen_ systematisk blir undertrykt, og at han holder seg ved makten ved vold,trusler, fengslinger, etc.

Selvfølgelig er kostnaden av USAs innflytelse enorm . Dette ser du både i misnøyen mot USA i Midtøsten og hjemme i statene. Svært mange ganger tidligere, under G.W. Bush, var det demonstrasjoner i hovedstaden. Nå er det kanskje ikke så mye av det, mye fordi Obama-administrasjonen ikke bedriver støtten så åpenlyst.

Neida det er ikke bare olje Vesten/USA er interessert i, i tillegg til olje og andre naturressurser er handelsveier, generelle bilaterale interesser, nye markeder, vennligsinnede regimer og rett og slett kontroll over et urolig område med en urolig befolkning essensielt for USA.
Ellers, jeg er helt enig med deg at opprørerne har vist seg som tilsvarende jævler som Assads folk. Men her på USA velge mellom pest og kolera, og de har valgt kolera. Blant opprørene virker det som jihadistene er sterkest.. Som nevnt i forrige innlegg, jeg tror et eventuelt sunni-islamistisk regime i Syria etter endt krig vil få det svært vanskelig (heldigvis) internasjonalt og i Midtøsten, og vil bukke under om ikke så lang tid etter at de har tatt makten.