View Single Post
Sitat av BrageP Vis innlegg
Om eg ikkje hugsar heilt feil er 17. mai grunnlovsdagen - med andre ord ikkje ein barnedag, isdag, pølsedag, FN-dag, multikultironk-dag, og sånn sett ikkje heller ein vifte-med-eit-flagg-i-bunad-dag. Dette er ting som har kome etter kvart.

Etter mi meining bør grunnlovsdagen handle om ei støtte til grunnlova sine hjørnesteinar om demokrati, ytrings- og prentefridom - dei verdiane det moderne Noreg vart tufta på.

Å syne eit norsk flagg den norske grunnlovsdagen er det vel ingen som kan seie er upassande, men kva slags signal ligg det i at flagg frå t.d. diktatur vaiar i den norske vårlufta på sjølvaste grunnlovsdagen? Ville det vore naturleg med hakekrossen til Nazi-Tyskland i 17. mai-toget i 1939, eller Sovjetunionen sitt flagg i 17. maitoget i 1988?
Vis hele sitatet...
Hva den er ment som og hva den er brukt som er to forskjellige ting. Jeg husker jeg så et program hvor de gikk rundt i Oslo og spurte folk hvorfor vi feiret 17. mai, og utrolig mange svarte feil og hadde ikke peiling. Veldig mange svarte ting som "Norges bursdag", "Det var da krigen tok slutt". Selvfølgelig var det litt klipping der, så jeg aner ikke hvor stor prosentandel av befolkningen det er som ikke vet hvorfor vi egentlig feiret 17. mai.

Men poenget er uansett at dette er Norges nasjonaldag, og jeg mener at årsaken til at vi feirer denne dagen ikke nødvendigvis er konstant. Sammen med at befolkningen endrer seg så vil også både hvorfor man feirer nasjonaldagen og hvordan man feirer den endre seg. Og jeg synes det er litt for konservativt å være redd for at tint endrer seg.

Nå har jo folk ulike meninger, men for meg er det som er viktig med 17. mai essensen i denne dagen. (som jeg har sagt før). Det at det er akkurat den dagen man skrev under grunnloven er ikke akkurat det jeg ser på som viktig. Men andre gjør kanskje det. For meg handler det rett og slett om å feire oss som en samlet nasjon, at vi står sammen i et fritt og demokratisk land. Det er en dag hvor man kan uttrykke glede og ha en stor folkefest.