View Single Post
Sitat av Atuhl Vis innlegg
Tror aldri jeg har møtt noen som ser på Asia som et sted slik du her påstår, og hvis dette er en måte å fremme Edward Said's synspunkter i boken "Orientalismen" må jeg nevne at denne boken ble skrevet på 70-tallet da denne delen av verden var relativt ukjent for folk i Vesten. Folk flest har ikke dette synspunktet lenger.
Vis hele sitatet...
Nå må du skille mellom det å være klar over at det eksisterer forskjellige land i Asia og det å anerkjenne de enorme kulturelle og sosiale forskjellene en finner der. Enhver nordmann er klar over at det finnes muslimer i Pakistan så vel som i Egypt, det stopper ikke skremmende mange av oss fra å se på dem som to sider av samme sak. Analogt til dette vet nok de fleste muslimer at USA og Tyskland er to forskjellige land, uten at de nødvendigvis bryr seg nevneverdig om at landene fører vidt forskjellig utenrikspolitikk og er folk med svært avvikende verdisyn og kultur. Vi i Norge liker å anse oss som svært forskjellige fra eksempelvis USA, men å tro at vi er det i den muslimske verden sine øyner er like naivt som å forvente at en nordmann er bevisst på kulturelle forskjeller mellom Pakistan og India.

Sitat av Pure_chris Vis innlegg
Jeg vil prøve å få deg til å forstå at du ikke trenger å generealisere med oss og dem, for å så prøve å backe det opp med at vi nordmenn ser på asia som et sted og ikke mange ulike land. At andre kulturer ser på europeiske land som Vesten o.l

Jeg tror du misforstår når det blir brukt begreper som asia, midtøsten, vesten tilogmed syden som ett sted.
-------
Vis hele sitatet...
Jeg tror det er du som missforstår her.
Sitat av Pure_chris Vis innlegg
Du snakker om at landets ledere tar sine beslutninger på vegne av folket og at kansje det da er folkets som er til å stå for anvar for beslutningene som er tatt.

denne uken så jeg to voksne menn, han ene fra etiopia og andre fra eritrea, to land som har vært i krig med hverandre i 30 år på 1900 tallet. Stå og ha presentasjon sammen om landene sine, krigen og konflikten. De hadde blitt gode venner og forsto at de ikke kunne klandre hverandre for lederne sine beslutninger og grusomme handlinger.
-----------


Når vi snakker om identitet så har jeg ingen god forklaring bortsett fra at dette er noe som gjelder oss alle, og at det er mer invidivuelt en å prøve å finne en forklaring på grupper med likhetstrekk.

et eksempel på dette er to brødre som flykter fra iraq til norge når de er tenåringer.

Han ene vokser opp til å bli en flott familiefar med godt over gjennomsnittlig inntekt, hus bil, kone, barn, skattebetaler, hele pakka.

Han andre blander seg inn i narkotika, dårlig miljø, soner i fengel og flytter tilslutt tilbake til iraq.

Begge hadde helt likt utgangspunkt, samme familie i sitt hjemland, jevnaldrene osv.
Vis hele sitatet...
At noen har et mer nyansert bilde på konfliktene de deltar i er ingen hemmelighet, på samme måte som at det ikke er noen hemmelighet at det finnes vellykkede, integrerte irakere i Norge.

Dette med identitet kan du ikke si gjelder oss alle, identitetsproblemene DumDiDum beskriver er overhodet ikke overførbart til den gjennomsnittlige nordmann f.eks. Nå skjønte jeg ikke helt hva du mente her, så mulig svaret mitt ikke treffer, menmen.
Sist endret av Tøffetom; 24. april 2013 kl. 18:51.