View Single Post
Jeg vil prøve å få deg til å forstå at du ikke trenger å generealisere med oss og dem, for å så prøve å backe det opp med at vi nordmenn ser på asia som et sted og ikke mange ulike land. At andre kulturer ser på europeiske land som Vesten o.l

Jeg tror du misforstår når det blir brukt begreper som asia, midtøsten, vesten tilogmed syden som ett sted.
-------

Du snakker om at landets ledere tar sine beslutninger på vegne av folket og at kansje det da er folkets som er til å stå for anvar for beslutningene som er tatt.

denne uken så jeg to voksne menn, han ene fra etiopia og andre fra eritrea, to land som har vært i krig med hverandre i 30 år på 1900 tallet. Stå og ha presentasjon sammen om landene sine, krigen og konflikten. De hadde blitt gode venner og forsto at de ikke kunne klandre hverandre for lederne sine beslutninger og grusomme handlinger.
-----------

Når vi snakker om identitet så har jeg ingen god forklaring bortsett fra at dette er noe som gjelder oss alle, og at det er mer invidivuelt en å prøve å finne en forklaring på grupper med likhetstrekk.

et eksempel på dette er to brødre som flykter fra iraq til norge når de er tenåringer.

Han ene vokser opp til å bli en flott familiefar med godt over gjennomsnittlig inntekt, hus bil, kone, barn, skattebetaler, hele pakka.

Han andre blander seg inn i narkotika, dårlig miljø, soner i fengel og flytter tilslutt tilbake til iraq.

Begge hadde helt likt utgangspunkt, samme familie i sitt hjemland, jevnaldrene osv.