View Single Post
Sitat av frank_l Vis innlegg
Hva med Ripple? https://ripple.com/ Er det samme folka bak Bitcoins som står bak dette?
Vis hele sitatet...
Ripple er genialt .

Men det forutsetter en veldig høy grad av tillit til folk. Det er snakk om at man handler gjeldsbrev gjennom et slags sosialt nettverk der alle blir låntakere og långivere. Jeg stoler på Jonas og gir han lov til å låne opptil btc 100/10.000 kr av meg, Jonas stoler på Kristin og lar henne få lov til å låne 10 btc av ham.

Kristin har noen tusenlapper og jeg er keen på litt cash for å dra på byen Da sier Kristin til Jonas at hun vil kjøpe noen btc, han låner de fra meg mot et gjeldsbrev fra henne som han og Kristin gjør opp privat. Jeg sitter da igjen med et gjeldsbrev fra Jonas på noen tusenlapper som jeg så må skynde meg å skaffe for å kunne gå på byen. Heldigvis kjenner jeg Jonas godt og vi drar på byen sammen hvor han betaler med kredittkortet sitt som han får rentefritt lån fram til neste regning en måned senere når han har rukket å gjøre opp med Kristin.

(Alt dette skjer mer eller mindre automatisk.)

Som du ser er det litt komplisert. Det er det ene. Det andre er at jeg stoler ikke så mye på folk når det kommer til penger. Men kjenner du en gruppe bona fide folk som alltid betaler uansett så er det bare å sette igang. Åpenbart er tillit noe man bygger opp over tid så det er lurt å være tidlig ute, men man risikerer feilbedømminger og altså tap av penger (eller mye pes med å penger tilbake) på veien dit.