View Single Post
Identitet er et utrolig komplisert tema. Personlig mener jeg navnet du har fått ikke henger sammen med identitet. Kanskje har navnet påvirket din nåværende identitet, men det er likevel ikke mer enn en brøkdel av hvem du egentlig er. For meg defineres identitet ved hvordan du ser på deg selv, hva du tenker om deg selv, tankesett, tankestrøm og til sist handlingene dine. Hver eneste handling du foretar deg er en konsekvens (resultat, om du vil) av disse tingene. Hver eneste handling du gjør påvirker de neste handlingene du kommer til å gjøre. Menneskehjernen er utrolig komplisert. Hver dag, nærmest hele tiden, foretar den analyser, vurderinger og ikke minst konklusjoner basert på tidligere handlinger, erfaringer og kunnskap. Mesteparten av dette skjer ubevisst, men dette kan også kontrolleres i varierende grad, avhengig av bevissthet, intelligens og utallige flere faktorer.

Alt dette utgjør hvem du er. Ingen mennesker er helt like. Alle reagerer, om enn så lite, forskjellig på nøyaktig samme situasjon. Hvor noen ser et tap, ser andre muligheter. Å stille spørsmålet "Hvem er jeg?" er meningsløst i mine øyne. Du sitter allerede på svaret. Du er deg. Du er unik. Du er den eneste, beste og mest kompliserte versjonen av deg du noen gang kommer til å være. Ta en titt på deg selv i speilet, og still deg spørsmålet en gang til. "Hvem er jeg?". Det beste svaret du kommer til å få har du allerede fått.
Sist endret av Nether; 1. april 2013 kl. 17:57.