View Single Post
Sitat av slashdot Vis innlegg
Men du ville fortsatt hatt problemet med skilnader i dekninga i slike forsikringsordninger. Ei offentleg, påtvungen regulering, gjev alle banker ei identisk grunnlinje, også må dei konkurere ut fra det.
Vis hele sitatet...
Du kan ha et firma som gjør denne jobben også, det å forme retningslinjer som er lik for alle medlemmer i denne organisasjonen.

Og dessutten tror jeg ikke vi ville hatt den type banker vi har i dag i et fritt marked, tror penger hadde vært backet i gull f.eks.

Har du kjelder på påstanden din?
Vis hele sitatet...
Ok husket feil, var 5 millioner euro, men argumentet er fortsatt like gjeldende. Kilder:
§ 5. En forretningsbank kan ikke stiftes med en aksjekapital på mindre enn et beløp i norske kroner som svarer til 5 millioner euro. Kongen kan i særlige tilfelle samtykke i at aksjekapitalen settes til et lavere beløp, men ikke mindre enn et beløp som svarer til 1 million euro. Banken skal til enhver tid ha en ansvarlig kapital som minst svarer til det beløp som ble krevet da tillatelse til å drive virksomhet ble gitt.

http://www.lovdata.no/all/tl-19610524-002-002.html#5

Sitat av random67489 Vis innlegg
Hvem land er det du tenker på warz?
Vis hele sitatet...
Norge.

Sitat av random67489 Vis innlegg
Jeg mener bestemt at det må være krav og regler i bank og finans.
Det handler om enorme verdier - og vi ser jo regelmessig at på tross av regler, reguleringer og lovverket så klarer altså bankene stadig å rote det til.
Vis hele sitatet...
Kan du legge fram dette argumentet moralskt også? At det er riktig å kaste meg i fengsel dersom jeg vil starte en bank og ikke punger ut 5 millioner euro?

Det er jo ingen som stopper deg fra å drive din egen bank.
Vis hele sitatet...
Politimenn med køller og pistoler er klare til å arrestere meg, så jo, det er noe som stopper meg fra å drive egen bank.

Du trenger ikke ha en krone på bok om du bare er flink nok. Klarer du å overbevise investorer om at din metode og strategi er ok så vil du få løs pengene du trenger.
Vis hele sitatet...
Selv om du setter opp en stor mur og sier til fangene at hvis de er flinke nok til å klynge seg sammen klarer kanskje noen å klatre over muren begår du fortsatt et overgrep.

Du har sutret over kravet om EK for oppstart av bank i mange poster her på forumet. Om du virkelig drømmer om å drive bank så foreslår jeg at du starter med det. Du må selvsagt gå via investorer, eller du kan flytte til et av de landene du har så nesegrus beundring for. Gjør noe med drømmen din eller ikke - bare la bli med å sutre.
Vis hele sitatet...
Jeg har allerede flyttet fra norge, men takk for sympatien.

Når det er sagt så er det ingen menneskerett å drive og eie en bank.
Vis hele sitatet...
Det er en menneskerett å ha lov til å drive bank.