View Single Post
Sitat av Fishface Vis innlegg
Noen gode grunner for å ikke tillate snøcooter-kjøring:
Ulovlig jakt
Kollisjon med skigåere og hundespann.
Kjøring i fylla, krasjer f.eks. med et tre eller med andre mennesker. Skjer dette langt unna andre folk blir man liggende der og forblø uten å bli funnet.
Dessuten kjører mange i utmark som ikke er deres egen, og dette kommer ikke under allemannsretten for ferdsel i naturen.

Det er mange som kun kjører for kjøringen sin del, såkalt lystkjøring. Akkurat som folk som mener det er vanvittig morsomt å spinne rundt med biler i rundkjøringer eller på parkeringsplasser helt uten grunn. Dette er overhodet ikke bra for miljøet. CO2 vet du.
Vis hele sitatet...

Ulovlig jakting skjer ikke bare med snøskuter, har hørt om flere tilfeller der skigåere har jaktet ulovlig.

Kjøring i ruset tilstand skjer med både biler og båter, og er ikke bestandig man er i nærheten har folk. Mener du at det skulle vært ulovlig og kjøre bil/båt også?

Co2 utslippet kan ikke måles med fritidsbåter, og biler i storbyer. La meg referere til et utdrag av en av ScooterNorge sine undersøkelser:

"De norske snøscooterne slipper ut 16 000 tonn CO2 i løpet av ett år, det gir 300 kg CO2 i gjennomsnitt pr snøscooter. Den norske fritidsbåtparken slipper ut 32 000 tonn CO2 på en time, hvis alle går samtidig."

Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Jeg har selv kjørt skuter i mange år men jeg mener at HVIS det skal bli lovlig så skal da da være i form av løyper og at det skal være sertifikat på det. Og at skuterene skal være skilter på.
Vis hele sitatet...
Snøskuter kan jo kjøres lovlig, men på svært begrensede områder i form av et idiotisk løypenett. Og alle som skal kjøre snøskuter i utmark, må ha sertifikat og opplæring for det. Og det er kun lov å kjøre uregistrert skuter på cross-bane eller lukket område(?), men da krever det også lisens og opplæring for dette.