View Single Post
Sitat av Turrist Vis innlegg
steder dere kan anbefale og motsatt
Vis hele sitatet...
Som undergraduate vil jeg anbefale deg å holde deg unna de svindyre universitetene (Harvard, Yale, MIT, ...). Gå heller på et litt mindre sted med tettere oppfølging; du kan heller ta mastergrad på de mer prestisjefylte stedene.

Sitat av Turrist Vis innlegg
bør jeg bo på campus eller ikke
Vis hele sitatet...
Anbefalt strategi: Bo på campus første året for å bli lettere kjent med folk, flytt deretter til et sted like ved campus. Det er faktisk ganske overpriset å bo på campus (eller rettere sagt: det var det der jeg gikk). Du får dobbelt så fint hus fem minutters kjøretur unna!

Sitat av Turrist Vis innlegg
informasjon om hvordan nettopp din opplevelse har vært.
Vis hele sitatet...
He he... Sitter nå og mimrer. Det jeg likte best var:
  1. Enormt enkelt å bli kjent med folk. Bare å banke på hos naboen og si "skjer'a", så plutselig sitter man og pilser og skravler.
  2. Veldig lett å sjekke opp damer. Man er sykt eksotisk som europeer, hi hi!
  3. Det tvang meg til å snakke MYE engelsk. Dette er jeg svært glad for senere i yrkeskarrieren.
  4. Fine muligheter til å reise litt rundt i landet og se forskjellige steder. Det er utrolig mye å oppleve der borte.
  5. Amerikanere er jo utrolig hyggelige, er de ikke?

Noen ting jeg ikke likte:
  1. Jeg la på meg noe enormt. Det er for mye god mat i USA.
  2. Det generelle nivået på studentmassen var kanskje litt i overkant lavt mange steder. De beste universitetene i USA er best i verden, de gjennomsnittlige er dårligere enn i Norge.
  3. Det er jo relativt dyrt med skolepenger.

Sitat av Turrist Vis innlegg
Gjerne fint om du også forteller hvordan det har vært å komme tilbake til Norge, da med tanke på å bygge nettverk.
Vis hele sitatet...
Jeg studerte både i USA og i Norge, så jeg fikk skaffet meg et nettverk her får jeg begynte i jobb (som jeg selvsagt fikk igjennom nettverket: "Halla, det er Zorro, vi tok STK-kursene sammen som du kanskje husker. Hører jobben din trenger folk - det virker spennende. Hvem skal jeg snakke med?" - "Hei Zorro. Drit i å sende søknad, bare ring prosjektleder Petter Hansen direkte. Han trenger folk som har erfaring med XYZ slik som du har [...])

Jeg hører folk som har tatt alle årene utenlands slet en del med å finne seg jobb. Dette er absolutt noe å ta med i betraktningen.

Sitat av Turrist Vis innlegg
Sleng gjerne med alt annet du finner relevant uavhengig hvor du studerer/har studert.
Vis hele sitatet...
Et siste råd: Unngå "flyover states" - dvs. alle steder mellom ca. Ohio og ca. Colorado.