View Single Post
Sitat av caperno Vis innlegg

10 - 20k for å verve noen til Opplysningen 180? Det skjer rett og slett ikke, og jeg tviler egentlig på at noen callcentre som ansetter "hvem-som-helst" tilbyr slike lukrative ordninger. Man trenger ikke lete etter folk innenfor TM da det er ett stort gjennomtrekk.
Vis hele sitatet...
Tro meg når jeg sier det, det er flere selskaper som driver med slikt.
Jeg vet jo ikke om det gjelder selskapet ts vurderer, men det er helt vanlig. Grunnen er jo såre enkel, de ønsker å få venner til å rekruttere gode selgere.

Det er økonomisk smart å gjøre det. Opplæring koster skjønner du. Selv på callsentre. Nye selgere må lære produktene, de må kanskje lære grunnleggende salgsteknikk og de må lære teknikker som passer deres personlighet. Gode salgssjefer ser at å bruke masse tid på typisk 4-8 nye selgere i slengen over kanskje flere uker koster svært mye penger. Ofte når det rekrutteres nye så vil kanskje 60-80% av de som går gjennom opplæring forsvinne ut av bedriften før fast ansettelse. Svært høy turn over.

For å forsøke å unngå dette så brukes vervetrikset. De ansatte får stor pengebonus om de verver en som blir fast ansatt. Riset bak speilet er at selgerne kan ekskluderes fra vervingen om de ofte verver folk som ikke blir fast ansatt. Det gjør at selgere faktisk har økonomisk incentiv til å verve venner de tror kan gjøre en god nok jobb til å få fast ansettelse.

Om bedriften betaler ut 10K i bonus spiller det ingen rolle. En fast ansettelse av en selvgående selger vil betale seg mangfoldige ganger.