View Single Post
Det er jo ikke selvsagt at det er cannabisen direkte som er årsaken, og såvidt jeg kan se er det bare en korrelasjon som er funnet.

Barn som begynner med narkotika har en bråte andre statistiske fellesnevnere; de kommer gjerne fra dårligere kår, de utdanner seg ikke, høyere arbeidsledighet, "problembarn" er overrepresentert etc. IQ skal liksom være noe som ikke avhenger av kunnskap og erfaringer, men jeg har ingen problem med å tro at en understimulert hjerne ender opp som litt sløvere etterhvert som årene går.

Og hva er det egentlig som skal forandre seg i hjernen rundt 18-års alderen som plutselig gjør en immun mot cannabis sine "fordummende" bivirkning? Er det en gang en løs hypotese som forklarer en slik mekanisme, eller er det bare noe man automatisk aksepterer som mulig fordi folk flest (meg inkludert) egentlig ikke vet en dritt om hjernen?

Hvis ikke vil jeg anse den ovenstående forklaringen som langt mer plausibel, og korrelasjon medfører ikke kausalitet. Overskriften burde lest: Barn som kronisk inntar narkotika i flere år er ikke like kjappe i hodet som de som ikke gjør det. Den hadde ikke vært like spennende.
Sist endret av Tøffetom; 11. februar 2013 kl. 03:37.