Tråd: Israel i krig
View Single Post
Sitat av Unsub Vis innlegg
Jeg vil ikke forsvare Hamas sine terrorhandlinger, men jeg har ingen problemer med å forsvare Hamas sin motstandskamp mot en ulovlig okkupasjon eller forsvare Hamas sine humanitære handlinger.
Vis hele sitatet...
Hvilken motstandskamp? De skyter hundrevis av raketter mot israelske sivile. Hvordan er det "motstandskamp"?

Jeg er enig i at man skulle vært foruten Hamas, men å rettferdiggjøre okkupasjonen fordi Palestinerne under en okkupasjon og konstante militære angrep ikke er i stand til å få en velfungerende myndighet er banalt.
Vis hele sitatet...
Men okkupasjonen er jo nettopp der på grunn av at Israel blir angrepet! Og når Israel bruker sine militære styrker så er det som svar på angrep.

Hamas og andre skjøt hundrevis av raketter mot israelse sivile i flere måneder uten at Israel foretok seg noe som helst. Israel er faktisk særdeles tilbakeholdne! Tror du en norsk regjering hadde overlevd et valg hvis noen skjøt raketter mot sivile i Norge og regjeringen ikke gjorde noe som helst?

Forøvrig er ikke Gaza okkupert. Israel trakk seg ut i 2005, og samtidig tvang de alle israelere ut. Hvordan kan du påstå at Hamas sine angrep på israelske sivile kommer av okkupasjon når okkupasjonen ble opphevet for mange år siden?

Det er Israel som holder Gaza og Vestbredden i akutt fange-tilstand.
Vis hele sitatet...
Israel stengte ikke grensene til Gaza før et par år etter at de hadde opphevet okkupasjonen. Når de nå opprettholder en blokade av Gaza så er det ene og alene på grunn av at palestinerne startet en angrepskrig.

Hamas er ikke irrasjonelle og Hamas startet ikke denne konflikten, Hamas er en utvikling av en konflikt som har pågått i nesten et århundre.
Vis hele sitatet...
Det startet vel med arabernes massakre av jøder på 20-tallet. Dette var opphavet til Irgun og senere Lehi. Jødene fant nemlig ut at de måtte beskytte seg mot arabernes aggresjon.

Hamas er irrasjonelle. I "grunnloven" deres står det blant annet at "our struggle against the Jews is very great and very serious", og de krever at Israel blir utslettet og at et arabisk-palestinsk rike opprettes i dets sted.

Still deg dette spørsmålet, hvor mange bosetninger er blitt bygd I Gaza under Hamas sitt "Islamske terrorstyre" og hvor mye land derfra er annektert av Israel? Så gjør du det samme regnestykket mot den sekulære Fatah styrte Vestbredden.
Vis hele sitatet...
Hva er poenget med dette regnestykket? Israel trakk seg jo ut fra Gaza i 2005, noe som skulle vise seg å være en enorm bommert.

Dette er veldig flisespikkeri av meg, men bare en brøkdel av Israels befolkning avstammer fra Holocaust overlevende.
Vis hele sitatet...
Dette er direkte misvisende av deg. Over to-tre hundre tusen kom til Palestina som følge av det som skjedde i Europa mot slutten av 30-tallet. Å bare begrense deg til de som overlevde konsentrasjonsleirene er uredelig.