Tråd: Israel i krig
View Single Post
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Neida, jeg skjærer ikke alle araberland over én kam selv om det ser sånn ut på tekst . Det jeg siktet til, (og som ikke var lett å presisere i innlegget), var det at politisk islam har trumfet fram i store deler av araberlandene. Politisk islam kan på mange måter sammenlignes med kristenkonservatisme pluss med lovverk/rettssystem(sharia) og aktivt politisk innhold - attåt religionen.

Det er uten noen tvil at i de aller fleste muslimske land så har mennesker de siste 20år blitt langt, langt mer bevisste på religionen sin og religionens plass i samfunnet. Dette er helt motsatt av hva som skjer i resten av verden (ekskludert USA, Russland og andre sterkt religiøse ikke-muslimske land). Spesielt i flere arabiske land så har politisk islam vært med og lang premissene for utviklingen av landet, hvem man støtter i forskjellige konflikter i Midtøsten, og støtten til politisk islam utenfor typisk muslimske land (Europa til eksempel).

Jeg sier ikke at Hamas rettferdiggjør en okkupasjon av Gaza. Jeg sier bare at de er et fantastisk stort problem som man helst bør bli kvitt.. Egentlig hvis man skal være ærlig er det de kriminelle støttegruppene _bak_ Hamas som gjør at Hamas virker såpass umulige i forhold til fredsprosesser og annet. Disse støttegruppene som er enda mer radikale enn Hamas, kan må alle måter egentlig sammenlignes med narkokartellene i Mexico og Colombia - bare at dem er tre-fire hakk mer militante! De er slett ikke muslimer, de bruker islam aktivt og kynisk til å få makt samt *stor* økonomisk gevinst. (Les; f.eks si -aktivt smugle heroin opium og cannabis, våpen, sigaretter, noen tilfeller alkoholsmugling, smugle mennesker generelt og spes jenter som skal underholde lederene i forskjellige settinger..)

Befolkningen i Gaza holdes inntil nylig i en slags akutt fange-tilstand av Hamas og supporterne, men det ser etter hvert ut som det går på bedringens vei, v.h.a hjelpeorganisasjoner og mindre israelsk press og diskriminering.
Sist endret av aeon_illuminate; 7. februar 2013 kl. 03:06.